Co dělat, když...

Doporučení pro řešení nevhodného chování

Nevhodné chování na pracovišti představuje závažný problém, který může negativně ovlivnit pracovní prostředí, výkonnost, a celkovou kulturu organizace. Mezi nevhodné chování patří agrese, sexuální obtěžování a další genderově podmíněné násilí, diskriminace nebo šikana. Takové situace mohou vést k poklesu pracovní morálky, nárůstu stresu a fluktuace zaměstnanců, a v krajních případech i k právním sporům. 

Pro předcházení nevhodnému chování je nezbytné mít jasně definovaná právní a legislativní východiska – pro Univerzitu Palackého to jsou Etický kodex zaměstnanců a studentů Univerzity Palackého v Olomouci a Pracovní řád Univerzity Palackého v Olomouci. Univerzita se dále řídí zákoníkem práce a tzv. antidiskriminačním zákonem.

Cílem tohoto doporučení je poskytnout strukturovaný přístup k prevenci, identifikaci a řešení nevhodného chování na Univerzitě Palackého v Olomouci (dále UP). Zároveň má za úkol vytvořit prostředí, kde se všichni cítí bezpečně a respektování.

Doporučení je určené zejména vedení jednotlivých součástí a oddělení, ale může být nápomocné i personalistkám a řadovým zaměstnancům a zaměstnankyním.

 

1. Prevence 

  • Vzdělávání na všech úrovních

Jedním z nejdůležitějších nástrojů prevence je pravidelné vzdělávání v oblasti prevence nevhodného chování, včetně šikany, obtěžování a diskriminace. Vzdělávání by mělo směřovat jak na zaměstnané ve vedoucích pozicích, personalistky, ale i na další řadové zaměstnance a zaměstnankyně.

  • Funkční vnitřní procesy

Dalším klíčovým nástrojem pro prevenci nevhodného chování jsou jasně definované mechanismy a pravidla, které podporují transparentnost, odpovědnost a bezpečné prostředí pro všechny.  V praktické rovině se jedná kromě výše zmíněné edukace na všech úrovních, o pozici ombudsosoby nebo jiné kontaktní osoby, a odpovědná role vedení. Vedení musí nést odpovědnost za šíření a dodržování etického a bezpečného pracovního prostředí. Přijetím systematických opatření organizace nejen řeší konkrétní případ, ale zároveň vytváří prostředí, které předchází dalším incidentům, zvyšuje důvěru zaměstnankyň a zaměstnanců a podporuje zdravou organizační kulturu.

 

2. Oznamování incidentů

V procesu oznamování incidentů týkajících se nevhodného chování na pracovišti jsou důležité tyto zásady: 

                  •               Existence bezpečných kanálů pro hlášení: Možnost anonymního nahlašování incidentů například prostřednictvím fyzické nebo elektronické schránky důvěry, nebo možnost hlášení přímo ombudsosobě. 

                  •               Transparentnost procesu: Zaměstnankyně a zaměstnanci musí vědět, jak a kde mohou incident nahlásit, a co se s jejich hlášením bude dít.

                  

3. Šetření incidentů

Vyšetřování by mělo být prováděno nestranně, buď ombudsosobou nebo kontaktní osobou. Důležité je zachování důvěrnosti, informace o šetření musí být sdílena pouze s relevantními stranami. Kromě toho vyžaduje řešení případů nevhodného chování strukturovaný a citlivý přístup, který zajišťuje spravedlnost, ochranu zúčastněných osob a naplnění právních i etických standardů. 

Postup při šetření:

Po přijetí hlášení zaznamená ombudsosoba, příp. kontaktní osoba základní údaje o případu, včetně popisu události, data, času a místa incidentu, identifikace zúčastněných osob a jakéhokoliv důkazu (e-maily, svědectví, záznamy).

Hlášení musí být zpracováno důvěrně, s respektem k ochraně soukromí. oznamovatele/oznamovatelky i obviněné*ho. Kontaktní osoba posoudí, zda je hlášení důvodné a jaká opatření jsou nutná. Pokud se jedná o méně závažný případ, lze zvážit neformální řešení (např. mediaci). U závažnějších incidentů se zahájí formální vyšetřování.

Formální vyšetřování provádí nestranný vyšetřovací tým.  Vyšetřování zahrnuje pohovory s oznamovatelkou/oznamovatelem, obviněným/obviněnou a případnými svědky*němi, shromáždění důkazů a analýzu všech informací.

Vyšetřování by mělo v rámci možností proběhnout rychle, důvěrně a spravedlivě, aby se minimalizovaly dopady na zúčastněné strany.

Na základě zjištění vyšetřovacího týmu se rozhodne o vhodném řešení. Řešením může být výtkapovinné školenípřesun na jiné pracoviště, nebo u závažných případů ukončení pracovního poměru.

Všechny zúčastněné strany musí být informované o výsledcích vyšetřování a případných přijatých opatřeních. Stále je třeba dbát na ochranu důvěrných informací. 

Každý případ musí být zdokumentován, včetně záznamů o průběhu a výsledku vyšetřování. Dokumentace musí být uchovávána důvěrně a v souladu s právními požadavky na ochranu osobních údajů.

 

4. Řešení incidentů

                  •               Udělení sankcí: Po prokázání nevhodného chování je nutno stanovit odpovídající sankce (od udělení výtky po rozvázání pracovního poměru, dle závažnosti). Vždy je nutno postupovat v souladu se zákoníkem práce. Postup je třeba konzultovat s personalistkou, případně právním oddělením.              

                  •               Systematická opatření: Pokud je zjištěno systémové selhání, je nutno přijmout opatření k prevenci dalších incidentů (například změna interních procesů).

Po vyřešení případu by měla organizace zvážit následující kroky:

                  •               Proškolení týmů nebo jednotlivců,

                  •               Zlepšení interních pravidel a procesů,

                  •               Posílení mechanismů pro hlášení nevhodného chování,

                  •               Průběžné sledování pracovního prostředí.

 

V případě, že budete potřebovat jakkoliv pomoci, neváhejte kontaktovat Oddělení řízení lidských zdrojů na níže uvedených kontaktech. 

 

Mgr. Markéta Šupplerová, vedoucí OŘLZ

marketa.supplerova@upol.cz

tel.: 585633663

tel.: 733690761

 

Mgr. Veronika Fousková

veronika.fouskova@upol.cz

tel.: 585631234

 

Mgr. Lenka Soukopová

lenka.soukopova@upol.cz

tel.: 585631023

 

Mgr. Dana Sztwiertnia Hellová

dana.sztwiertniahellova@upol.cz

tel.: 585631162

 

 

Podpora a poradenství na UP

Každý se někdy může dostat do situace v pracovním, osobním či studijním životě, se kterou si nedokáže poradit. Na UP existuje široká poradenská síť, obsahující např. právní poradenství, podporu studujících se specifickými potřebami, psychologické či kariérní poradenství. V roce 2023 vznikl přehledný rozcestník, kde všechna tato poradenská místa najdete.

 

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)