NPO - Vzdělávání na UP 22+ edUP
Období realizace: 1. 7. 2022 – 31. 12. 2024
Projekt Vzdělávání na UP 22+ edUP je zaměřen na podporu transformace formy a obsahu vysokoškolského vzdělávání. Zaměřuje se zejména na zvýšení podílu kombinovaného (blended learning) a distančního vzdělávání na UP.
V posledních letech se tyto formy výuky ukázaly jako nezbytné a praktické zkušenosti potvrdily, že jsou však limitovány nedostatečným výkonem nebo absencí potřebného technického vybavení, stejně tak nedostatečnou praktickou zkušeností s tímto způsobem výuky u pedagogů i studentů. Záměrem projektu je tedy dovybavení učeben pro distanční či hybridní výuku, dále také digitalizace agend UP pro zefektivnění komunikace a administrace, stejně jako digitalizace vzdělávacích činností v rámci celé UP.
Specifické cíle
SC A1 je zaměřen na zlepšením podmínek pro distanční výuku a digitalizaci.
Hlavními výstupy cíle jsou:
- Rekonstrukce auly PŘF pro potřeby distanční výuky
- Vybavení učeben pro hybridní výuku
- Digitalizace studijní agendy doktorského studia
V rámci SC A2 je plánována příprava metodických materiálů a metodická podpora a školení akademických pracovníků i studentů, kteří aktivně využívají anebo chtějí využívat digitální formy výuky, a workshopy pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků zaměřené na rozvoj dovednostní složky learning outcomes v rámci distanční a hybridní výuky.
Hlavními výstupy jsou:
- Vytvoření fakultní koncepce digitalizace PF
- Konference o digitálních aspektech právního vzdělávání na PF
- Kurzy v oblasti Digital Humanities a metod výzkumu
- Kurzy pro studenty a akademické pracovníky v oblasti IT a IT technologií a jejich využití v medicíně
- Zvyšování digitálních kompetencí pedagogů PdF
- Podpora blended studijních opor pro řádné i kombinované studium na FF
- Tvorba a inovace digitálních materiálů k blended-learning CMTF
- Příprava a implementace distančních studijních materiálů pro studijní program Sportovní specialista – duální kariéra vrcholových sportovců
SC A3 je zaměřen na vytvoření nových profesně zaměřených studijních programů napříč UP.
FTK
- Studijní program Kondiční trénink a psychomotorická rehabilitace (NMgr.)
- Studijní program Rekreologie – management volného času (NMgr.)
PŘF
- Studijní program Bioanalytická laboratorní diagnostika ve zdravotnictví – Experimentální biologie (NMgr.)
- Studijní program Analytický biochemik (NMgr.)
- Studijní program Speciální pedagogika – Poradenství (NMgr.)
- Studijní program Učitelství pro mateřské školy (Bc.)
- Studijní program Speciální pedagogika se zaměřením na rozvoj zrakových funkcí (Bc.)
- Studijní program Speciální pedagogika – asistent pedagoga (Bc.)
FF
- Studijní program Analytik sociálněvědních dat (Bc.)
- Studijní program Angličtina se zaměřením na tlumočení a překlad (Bc.)
- Studijní program Archeologie (NMgr.)
- Studijní program Čínština pro praxi (Bc.)
- Studijní program Management a marketing pro kreativní odvětví (NMgr.)
- Studijní program Umění v památkové péči (Umění a kulturní dědictví v památkové praxi) (Bc.)
- Studijní program Datový analytik v humanitních vědách (Bc.)
- Studijní program Korejština pro praxi (Bc.)
- Studijní program Vietnamština pro praxi (Bc.)
V SC A4 jsou vytvářeny a realizovány kurzy celoživotního vzdělávání, kurzy na rozšiřování dovedností (upskilling) nebo rekvalifikace (reskilling):
- Didaktika češtiny jako druhého cizího jazyka
- Audiovize jako součást mediální výchovy
- Prostupnost studia tělesné výchovy
- Kondiční trenér
- Alternativní a augmentativní komunikace
- Skupinová práce pro řeholníky, formátory a pastorační pracovníky
- Psychoterapeutický výcvik a supervize
- Stres a jak mu čelit
- Vybrané kapitoly z psychiatrie
- Vybrané kapitoly z psychosomatiky
- Vybrané kapitoly ze zdravotnické etiky
- Odborná anglická nomenklatura pro fyzioterapeuty
- Physical assessment by nurses
- Přístrojová rehabilitace I.
- Prohlubování kompetencí zaměstnanců Integrovaného záchranného systémů (IZS)
- Resuscitace novorozence po porodu
- Analytická chemie ve forenzních vědách
- Farmaceutická analýza
- Klinická analytická chemie
- Analytická chemie pro kulturní dědictví a archeologii
- Analýza potravin
- Kurz Jak na … předčtenářskou a čtenářskou gramotnost
- Kurz Jak na … grafomotoriku a prvopočáteční psaní
- Kurz Jak na … kritické myšlení
- Kurz Jak na … práci s chybou
- Kurz Jak na … komunikaci s rodinou
- Kurz Jak na … aktivizační metody
- Kurz Jak na … vedení lidí
- Kurz Jak na … pedagogickou diagnostiku v MŠ
- Kurz Jak na … předmatematickou a matematickou gramotnost
- Kurz Jak na … uvádějícího učitele
- Kurz Jak na … začínajícího učitele
- Kurz Jak na … hudební výchovu bez bariér
- Kurz Jak na … práci s dětmi/žáky/studenty s přiznanými podpůrnými opatřeními
- Kurz Jak na … revizi ŠVP
- Kurz Jak na … spolupráci pedagoga a asistenta pedagoga
- Kurz Jak na … formativní hodnocení
- Kurz Jak na … práci s dítětem/žákem/studentem s odlišným mateřským jazykem
- Kurz Jak na … práci s PLPP/IVP
- Kurz Jak na … první pomoc ve škole
- Kurz Jak na … netradiční školní družinu
- Kurz Jak na … adaptaci na mateřskou školu
- Kurz Jak na … výukové cíle
- Kurz Jak na … hospitační činnost
- Kurz Jak na … zajímavou výuku cizího jazyka
- Kurz Jak na … psychologii pro učitele
- Kurz Jak na … diagnostiku školní zralosti a připravenosti
- Kurz Jak na … psychohygienu učitele
- Kurz Jak na … využití moderních technologií ve výchovně-vzdělávacím procesu
- Kurz Jak na … řešení problémových situací
- Kurz Jak na … rituály spokojené třídy
SC B
Nový doktorský studijní program Právo a digitální technologie v oblasti kyberbezpečnosti, ve spolupráci Právnické a Přírodovědecké fakulty UP. Tento DSP má vyplnit výraznou mezeru ve vzdělávání, kdy doktorský program speciálně profilovaný na komplexní otázky interakcí práva a digitálních technologií prozatím v nabídce českých vysokých škol chybí. Častým problémem právního výzkumu a vzdělávání je vysoká míra abstrakce, kdy chybí detailní komunikace a sdílení informací mezi právním klastrem (jako regulátorem) a regulovanými oblastmi.
Program realizovaný ve spolupráci právních expertů a odborníků na oblast informačních technologií překoná tuto bariéru a přinese oboustranné výhody – pochopení funkcionalit digitálních technologií pro právní experty, jakož i orientaci v principech právní regulace pro IT experty.
Společné projekty
SC C1
Zároveň se v rámci projektu UP podílí jako kooperující vysoká škola na projektu “Zlepšení prostupnosti vzdělání na úrovni vysokých škol pomocí mikrocertifikátů (microcredentials)“. Jedná se o společný projekt 26 veřejných vysokých škol, jejich vzájemná spolupráce bude mít za následek zajištění vzájemné kompatibility způsobů řešení v oblasti mikrocertifikátů a digitalizace souvisejících činností.
SC C2
Dále na projektu „Bezpečnost distančních forem výuky“. Cílem projektu je systematické zajištění komplexní bezpečnosti distančních forem výuky, vč. přímo návazných činností, a to jak z technického, tak i procesního hlediska, na základě již existujících doporučení, standardů, postupů či metodik. V rámci projektu tak dojde nejen k analýze a nasazení vyhovujících kolaborativních platforem pro podporu distančních forem výuky na jednotlivých VVŠ, ale také k jejich patřičnému zabezpečení z pohledu kybernetické bezpečnosti za pomoci implementace ověřených způsobů ochrany.
SC C3
„Digitalizace činností přímo souvisejících se zajištěním vzdělávací činnosti a administrativních úkonů spojených se studijní agendou“. Jedná se o přizpůsobení prostředí informačních a dalších souvisejících systémů s vazbou na výkon studijní agendy a obsluhy studia pro studenty a pracovníky VŠ tak, aby byly na studenty kladeny minimální požadavky na dokládání dokumentů či údajů a v maximální možné míře se eliminovala nutnost fyzické přítomnosti na VŠ při vyřizování studijní agendy.
Můj dům, můj hrad - středověká panská sídla na střední Moravě
ID projektu: DH23P03OVV071
Program: NAKI III – program na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje v oblasti národní a kulturní identity na léta 2023 až 2030
Doba řešení: 1. 3. 2023 — 31. 12. 2027
Hlavní řešitel: prof. PhDr. David Papajík, Ph.D.
Technologie restaurování renesančních sgrafitových omítek - tradice a metamorfóza
Projekt je podporován v rámci programu NAKI III financovaného Ministerstvem kultury ČR.
Realizace projektu od 1.3.2023 do 31.12.2027
Identifikační kód projektu: DH23P03OVV019
Hlavní řešitel za UP: Mgr. Pavel Waisser, Ph.D.
MOSPREMA: Predikce a management kalamitních stavů komárů pro zachování biodiverzity v lužních lesích
Číslo projektu: 3211100011
Hlavní řešitel: RNDr. Jan Brus, Ph.D.
Implementace dlouhodobého záměru v Olomouckém kraji (IDZ)
Název programu: Operační program Jan Amos Komenský (OP JAK)
Číslo a název výzvy: Výzva č. 02_23_018 Akční plánování v území – IDZ v prioritní ose 2 - Vzdělávání
Registrační číslo projektu: CZ.02.02.XX/00/23_018/0009051
Období realizace: 1. 12. 2023 – 31. 08. 2028
Hlavní řešitel za UP: Mgr. Ondřej Ješina, Ph.D.
Cílem projektu je podpora implementace aktivit a opatření naplánovaných v Dlouhodobém záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy v Olomouckém kraji (DZ 2024–2028) a krajských akčních plánech rozvoje vzdělávání na roky 2023 a 2024, které povedou ke zlepšení kvality vzdělávání na území kraje. Implementace společných nebo sdílených aktivit v území bude přispívat k naplnění vybraných priorit DZ kraje navázaného na Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR.
Olomouc ve 3D - nová dimenze kulturního dědictví města: minulost, přítomnost, budoucnost
ID projektu: DH23P03OVV018
Doba řešení: 1. 3. 2023 — 31. 12. 2027
Program: NAKI III – program na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje v oblasti národní a kulturní identity na léta 2023 až 2030
Hlavní řešitel: doc. Ondřej Jakubec, Ph.D.
Cílem projektu je analyzovat a zpřístupnit socio-kulturní, umělecké a historické hodnoty města Olomouce jako jedinečného urbanistického a kulturně-historického prostředí v domácím, resp. středoevropském regionu. Využívá pro to nově vytvořených aplikovaných výstupů – digitálních nástrojů a inovativních způsobů prezentace.
Navýšení kapacity pro simulační výuku v doktorském studijním programu Stomatologie a ve specializačním vzdělávání v rámci vzdělávacího programu v oboru Klinická stomatologie
Období realizace: 1. 4. 2024 – 31. 12. 2025
V rámci projektu dojde ke zvýšení kapacity stávajícího simulačního centra o postgraduální a specializační vzdělávání zubních lékařů. Bude pořízeno přístrojové vybavení pro realizaci simulačních kurzů, aby byla efektivně zajišťována jejich infrastrukturní podpora. Cílem je zkvalitnění procesu vzdělávání jednak prostřednictvím přípravy zázemí, ale také podporou rozvoje simulačního centra a rozšířením portfolia simulační medicíny včetně metod hodnocení práce školenců a přípravy vlastních scénářů.
Aktivity projektu jsou primárně zaměřeny na naplnění specifických cílů:
- Zkvalitnění procesu vzdělávání využitím nových postupů a výukových trendů - Postgraduální a specializační vzdělávání v oboru Stomatologie a Klinická stomatologie bude rozšířeno o komplexní praktické dovednosti v oblasti diagnostiky, indikací, plánování a provádění léčby. Školenci a studenti budou školeni na simulátorech s dentálními mikroskopy, které se běžně v klinické praxi používají pro řadu specializovaných výkonů.
- Zlepšení technických kompetencí, komunikačních a rozhodovacích kompetencí školenců Simulátory v zubním lékařství se neustále vyvíjejí za účelem zlepšení technických kompetencí studentů a školenců. Využitím simulátorů s možností aplikace virtuální reality a záznamu preparací je možné simulovat široké spektrum případů v konzervativní, endodontické, protetické a parodontologické terapii.
- Zavedení standardů vyhodnocení práce školenců a vytvoření metodiky testování dovedností a znalostí školenců - Zavedení hodnocení dovedností školenců bude možné díky využití předloh preparací, které budou nastaveny v rámci simulátoru.
- Rozvoj týmové a mezioborové spolupráce - V rámci propojení simulátoru s mikroskopy a umělou inteligencí bude možné trénovat mezioborovou spolupráci.
- Vývoj vlastních scénářů simulačních programů - Díky novým typům simulátorů bude možné do systému zadávat nejrůznější případy z reálné praxe, čímž se bude rozvíjet simulační program a variabilita případů k řešení.
- Zvýšení kapacity infrastruktury pro zajištění postgraduálního, specializačního a celoživotního vzdělávání zdravotnických pracovníků dobudováním kapacity simulačních center - Vybavení výukových prostor novými simulátory s možností využití mikroskopů a virtuální reality umožní navýšení nejen počtu školenců, ale i navýšení praktické výuky a procvičení si případů před jejich klinickou realizací.
Plánovaným výsledkem je vybudovaní kapacity, která bude primárně sloužit pro specializační vzdělávání zdravotnických pracovníků v rámci kurzu Klinická stomatologie, kdy budou využívány při nácviku širokého spektra případů.
Pro specializační vzdělávání bude ročně nabízeno:
- 6 kurzů pro 15 školenců zaměřených na komplexní portfolio případů v dutině ústní, tedy konzervativní, endodontické a protetické případy (90 studentů)
Dále budou nově vybudované kapacity centra sloužit i pro realizaci kurzů postgraduálního vzdělávání v programu Stomatologie.
Pro studenty postgraduálního programu Stomatologie bude ročně nabízeno:
- 4 kurzy pro 6 školenců se zaměřením na ošetření kořenového systému zubu (24 studentů)
- 4 kurzy pro 5 školenců se zaměřením na protetické preparace (20 studentů)
- 4 kurzy pro 6 školenců se zaměřením na konzervativní terapie (24 studentů)
Projekt „Navýšení kapacity pro simulační výuku v doktorském studijním programu Stomatologie a ve specializačním vzdělávání v rámci vzdělávacího programu v oboru Klinická stomatologie“ je financován Evropskou unií z Nástroje pro oživení a odolnost prostřednictvím Národního plánu obnovy ČR.
Biokulturní diverzita - propojení kulturního a přírodního dědictví v urbánním historickém prostředí
Číslo projektu: DH23P03OVV002
Hlavní řešitel: prof. Ing. Ivo Machar, Ph.D.
Doba realizace: 1.3.2023 – 31.12.2027
Hlavním cílem projektu je aplikovaný výzkum národní a kulturní identity v udržitelné péči o kulturní a přírodní dědictví historických měst v přímé kauzální souvislosti s urbánními plochami historických parků.
V rámci péče o historické urbanistické hodnoty se projekt zaměřuje na multidisciplinární zhodnocení kvalitativního významu nezastavěných urbánních území a jejich reflexi v identitě rezidentů a návštěvníků historických měst.
Dílčí cíle projektu jsou: (a) Identifikace a multioborové hodnocení kulturních i environmentálních benefitů historických městských parků; (b) aplikovaný vývoj moderních specializovaných nástrojů (specializovaná databáze, software, spec. interaktivní mapy, metodika) pro péči o odkaz českého zahradního umění a krajinářské architektury v urbánním prostředí s historickými hodnotami. Dalším důležitým dílčím cílem projektu je vývoj aplikačních nástrojů k podpoře záchrany historických parků jako entity národního přírodního a kulturního dědictví ohroženého globálními změnami (v rámci nového fenoménu teplotních ostrovů v městském prostředí). Analýza významu parkové zeleně pro městské obyvatele v době pandemie COVID-19 a tvorba specializovaného nástroje k posílení identity návštěvníků historického města s relaxačně-zdravotními benefity městské zeleně v historickém centru města je dalším dílčím cílem projektu. V neposlední řadě mezi dílčí cíle předkládaného projektu patří realizace excelentního aplikovaného výzkumu zcela inovativními metodami a v rozsahu, který dosud nebyl při výzkumu v oblasti zahradního umění v ČR realizován a který nabídne využití aplikovaných výsledků v praxi péče o kulturní dědictví historické urbánní infrastruktury. Všechny plánované aplikační výsledky výzkumu a vývoje v tomto projektu jsou cíleně směřovány k jejich přímému využití v praktickém managementu zelených ploch historických měst v souladu s deklarovaným zájmem potenciálních uživatelů z praxe.
Hlavní cíl etapy č. 1: Příprava rešeršní monografie a vytýčení dendrologických transektů.
Hlavní výzkumná metoda etapy č.1: Dendrologická terénní přístrojová měření.
Výsledky etapy č. 1: 1xD.
Hlavní cíl etapy č. 2: Aplikovaný multidisciplinární vývoj nástrojů pro biokulturní diverzitu.
Hlavní výzkumná metoda etapy č.2: Kombinace pozemních senzorů a metod DPZ.
Výsledky etapy č. 2: 3x Nimap, 1xB, 1xD
Hlavní cíl etapy č. 3: Identifikace přírodních rizik pro kulturní biodiverzitu historického města
Hlavní výzkumná metoda etapy č.3: Sběr dat z termovize a senzorů, algoritmizace, programování, aplikovaný vývoj software a interaktivních map.
Výsledky etapy č. 3: 1xR, 2x Nimap, 1xJSC, 1xD
Hlavní cíl etapy č. 4: Aplikovaný vývoj speciální databáze a metodiky.
Hlavní výzkumná metoda etapy č.4: Programování databáze a aplikovaný vývoj metodiky.
Výsledky etapy č. 4: 1xS, 1xNmetS, 1xJSC, 1xD
Hlavní cíl etapy č. 5: Prezentace výsledků projektu odborné veřejnosti.
Hlavní výzkumná metoda etapy č.5: Autorské zpracování rukopisů publikačních výstupů.
Výsledky etapy č. 5: 1xB, 1xJSC, 1xD
Výstupy projektu
Předpokládané výsledky projektu | Počet ks |
---|---|
Aplikační výsledky | |
S – specializovaná veřejná databáze | 1 |
NmetS - metodika schválená příslušným orgánem státní správy, do jehož kompetence daná problematika spadá | 1 |
R – software | 1 |
Nimap – interaktivní specializovaná mapa s odborným obsahem | 5 |
Aplikační výsledky celkem | 8 |
Publikační výsledky | |
B - odborná kniha (včetně kritických katalogů k výstavám) | 2 |
D - stať ve sborníku evidovaná v databázích WoS nebo SCOPUS | 5 |
JSC – původní/přehledový článek v recenzovaném odborném periodiku, který je obsažen v databázi SCOPUS s příznakem „Article“, „Review“, nebo „Letter | 3 |
Publikační výsledky celkem | 10 |
Výsledky za projekt celkem | 18 |
Tento projekt je podpořen Ministerstvem kultury ČR v rámci programu NAKI III – program na podporu aplikovaného výzkumu v oblasti národní a kulturní identity na léta 2023 až 2030.
EnCLOD (Enhancing governance Capacities of local authorities using Open Data)
Zdroj financování: European Commission - Interreg Central Europe Programme
Období realizace: 1. 5. 2024 - 31. 10. 2026
Projekt EnCLOD si klade za cíl posílit kapacitu řízení 5 místních veřejných autorit ve střední Evropě prostřednictvím širšího a efektivnějšího využití inovativních konceptů, jako jsou Otevřená data a sítě senzorů Internetu věcí (IoT), udržení víceúrovňového územního řízení a nových forem zapojení občanské společnosti a veřejně-privátní spolupráce, podpora opětovného využití vytvořených Otevřených dat pro nové nápady, které reagují na územní potřeby nebo podporují inovace a přispívají k prosperitě místní ekonomiky (přístup EnCLOD).
Projekt je realizován skupinou 10 partnerů, mezi nimiž jsou místní autority, univerzity a technologické malé a střední podniky, z 5 různých středoevropských zemí: Itálie, Slovensko, Slovinsko, Česká republika a Maďarsko.
Aktivity projektu umožní jednak významně zvýšit povědomí a znalosti politických aktérů a rozhodovacích orgánů, jak z pilotních území, tak i mimo ně, o potenciálu Otevřených dat a IoT pro územní řízení, prostřednictvím sběru případových studií a cílených vzdělávacích a kapacitačních aktivit. Současně projekt také přinese konkrétní, viditelné a trvalé dopady v 5 pilotních oblastech střední Evropy (tj. Vicenza – IT, Olomouc – CZ, Debrecen – HU, Žilina – SK a Nova Gorica – SI) prostřednictvím vypracování 5 místních Akčních plánů pro efektivní využití příležitostí Otevřených dat a IoT pro územní řízení a plánování města a regionu a prostřednictvím realizace 5 pilotních akcí, které se v každé oblasti budou zabývat konkrétním výzvami souvisejícími s oblastí mobility/dopravy, životního prostředí nebo politiky změny klimatu.
Ve všech případech bude kladen zvláštní důraz na posílení aktivního zapojení občanů a ekonomických subjektů prostřednictvím pořádání Hackathonů, veřejných akcí a dostupnosti všech generovaných dat na základě licence Otevřených dat.
Tímto způsobem EnCLOD přispěje k digitální ekonomice střední Evropy, stavějící na využití Otevřených dat k podpoře územního řízení na úrovni města a regionu, a ukáže potenciál pro rozšiřování a replikaci tohoto přístupu, aby poskytoval inovativní nástroje pro řešení územní agendy budoucích let.
Management of Science and Sociology – Norwegian-Czech Cooperation
„Cestu na sever“, jak zněl původní název pro Norsko, podniknou čeští členové týmu v rámci ročního projektu Management of Science and Sociology – Norwegian-Czech Cooperation (reg. č. EHP-BFNU-OVNKM-4-108-2023) financovaného ve 4. otevřené výzvě z Fondů pro bilaterální vztahy v rámci Fondů EHP a Norska 2014-2021, který získala Katedra sociologie, andragogiky a kulturní antropologie Filozofické fakulty Univerzity Palackého ve spoluřešitelství s Katedrou sociologie Filozofické fakulty Západočeské univerzity v Plzni.
Naopak norští partneři z Oslo Metropolitan University zavítají do České republiky. Hlavními řešiteli a zástupci zmíněných institucí jsou prof. Dušan Lužný za Univerzitu Palackého v Olomouci, prof. Jan Váně za Západočeskou univerzitu v Plzni a Dr. Pal Veiden za Oslo Metropolitan University. Co přesně je tématem projektu? Management vědy.
Projekt je navázán na nově vzniklý obor Managementu vědy, díky čemuž se studenti a studentky tohoto oboru stanou prvními, kterým budou během výuky výsledky vzájemné spolupráce sdělovány a se kterými budou debatovány možné další cesty spolupráce. Hlavním cílem projektu je sdílení zkušeností a dobré praxe norské a české strany v oblastech managementu vědy a sociologie, a to nejen během vzájemných zahraničních cest. Výsledky vzájemné spolupráce budou obsahem následně vzniklého odborného článku, který je jedním z výstupů projektu. Projekt bude zakončen mezinárodní konferencí konanou na půdě Univerzity Palackého v Olomouci.
"Way leading to the north", the original name for Norway, will be undertaken by Czech team members as part of the year-long project Management of Science and Sociology – Norwegian-Czech Cooperation (reg. no. EHP-BFNU-OVNKM-4-108-2023) funded in the 4th Open Call from the Fund for Bilateral Relations within the framework of the EEA and Norway Grants 2014-2021. The project was awarded to the Department of Sociology, Andragogy and Cultural Anthropology of the Faculty of Arts of Palacký University in collaboration with the Department of Sociology, Faculty of Arts, University of West Bohemia in Pilsen. On the other hand, Norwegian partners from Oslo Metropolitan University will visit the Czech Republic. The main researchers and representatives of the mentioned institutions are Prof. Dušan Lužný from Palacký University in Olomouc, Prof. Jan Váně from the University of West Bohemia in Pilsen and Dr. Pal Veiden from Oslo Metropolitan University. What exactly is the topic of the project? Management of Science.
The project is linked to the newly established field of Management of Science, thanks to which the students of this field will be the first ones to whom the results of mutual cooperation will be communicated during the course and with whom possible further ways of cooperation will be discussed. The main goal of the project is to share experiences and good practices of the Norwegian and Czech sides in the fields of management of science and sociology, not only during study internships abroad. The results of the mutual cooperation will be the content of a subsequent a scientific study, which is one of the outputs of the project. The project will conclude with an international conference at Palacký University in Olomouc.
REkombinantní TEchnologie pro MEDicínu
Projekt TN02000122 REkombinantní TEchnologie pro MEDicínu je spolufinancován se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu NCK.
Registrační číslo: TN02000122
Hlavní řešitel: prof. Mgr. MUDr. Milan RAŠKA Ph.D.
Doba řešení: 01/2023 – 12/2028
Hlavní příjemce: Univerzita Palackého v Olomouci
Anotace projektu
Vytvoření centra kompetence pro dosažení aplikačního potenciálu v oblasti přípravy rekombinantních léčiv pomocí integrace výzkumných center vybudovaných v rámci OP VaVpI a OP VVV. Vytvoření výzkumné platformy pro rozvoj českého biotechnologického a farmaceutického průmyslu a obnovu Ústavu sér a očkovacích látek. Vývoj rekombinantních proteinů, molekulárních adjuvans a nosičových systémů pro produkci vakcín a terapeutik při léčbě a prevenci infekčních onemocnění, alergií, cerebrovaskulárních a zánětlivých onemocnění, a vývoji pokročilých analytických a diagnostických metod s využitím nanomateriálů. Vývoj komplexního kontejnerového mobilního systému pro produkci vakcín v emergentních případech (katastrofy, válečné operace atd.).
Další účastníci projektu
Univerzita Karlova - Lékařská fakulta v Hradci Králové |
Vysoká škola chemicko-technologická v Praze - Fakulta potravinářské a biochemické technologie |
Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně |
Ústav makromolekulární chemie AV ČR, v. v. i. |
Ústav molekulární genetiky AV ČR, v. v. i. |
České vysoké učení technické v Praze - Český institut informatiky, robotiky a kybernetiky |
DYNTEC spol. s r.o. |
APIGENEX s.r.o. |
Enantis s.r.o. |
KORTAN spol. s r.o. |
Biotechnologický ústav AV ČR, v. v. i. |
Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem - Přírodovědecká fakulta |
BLOCK SVP s.r.o. |
AUMED, a.s. |
V rámci NCK RETEMED jsou řešeny následující dílčí projekty
Registrační číslo: TN02000122/001
Název: Biosenzory pro včasnou detekci závažných onemocnění
Registrační číslo: TN02000122/002
Název: Vývoj rekombinantních vakcín pro humánní a veterinární aplikace
Registrační číslo: TN02000122/003
Název: Imunomodulační a protinádorové produkty
Registrační číslo: TN02000122/004
Název: Nové způsoby léčby cévní mozkové příhody
Registrační číslo: TN02000122/005
Název: Manažersko-strategický dílčí projekt
A dílčí projekt NPO
Registrační číslo: TN02000122/001N
Název: Terapeutika rekombinantního a přírodního původu (TEREP)
Cíl dílčího projektu: Projekt TEREP je extenzí projektu RETEMED umožňující efektivně využít infrastrukturu a lidské zdroje všech týmů konsorcia projektu RETEMED. V rámci dílčího projektu jsou řešena následující výzkumná podtémata:
- Systém pro prediktivní diagnostiku
- Bezpečné radioprotektivum - Preventivní program zvýšení odolnosti vůči ionizujícímu záření – radioprotektiva syntetického a přírodního původu
- Geneticky modifikované specializované prokaryotické a eukaryotické buněčné linie pro produkci rekombinantních antigenů v bioreaktorech
- Produkty z hadích jedů pro dermatologii, farmacii a přípravu antisér proti hadímu uštknutí
- Rekombinantní vakcína proti cryptosporidióze
- Inženýrství bioterapeutik: inženýrství rekombinantních proteinů pro diagnostiku a terapii
Plánované výsledky:
Ztech - ověřená technologie – 6x
Zpolop – poloprovoz – 1x
R – software – 2x
Gfunk - funkční vzorek - 6x
S - specializovaná odborná databáze – 1x
Dílčí projekt TN02000122/001N Terapeutika rekombinantního a přírodního původu (TEREP) je spolufinancován prostřednictvím Technologické agentury ČR v rámci Národního plánu obnovy z evropského Nástroje pro oživení a odolnost.
Jednotná identifikace zranitelnosti krajiny a metodologie návrhu adaptačních opatření se zvláštním zřetelem na ekosystémové funkce (JIZKES)
Program: Interreg Slovensko - Česko, výzva Klima
Reg. č.: NFP403201DPH4
Doba realizace: 1. 6. 2024 - 31. 5. 2026
Rozpočet projektu: 455 342,45 EUR, z toho příspěvek EFRR 377 423,46 EUR
Partneři projektu: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, Ústav výzkumu globální změny AV ČR, v. v. i.
Hlavním cílem projektu je vytvořit společný mapový portál, určený k hodnocení zranitelnosti krajiny vůči dopadům klimatické změny a obsahující metodický postup pro návrh různých adaptačních opatření, vycházející z připravených analýz zranitelnosti krajiny a souběžného posouzení míry plnění vybraných ekosystémových funkcí a služeb (EKS).
Dílčí cíle
- srovnání národních přístupů k analýze zranitelnosti krajiny
- pomocí pilotních studií aplikace národní metodiky na území druhého státu
- tvorba jednotného přístupu pro celé zájmové území příhraničních krajů Česka a Slovenska
Etapy projektu
- Analýza zranitelnosti krajiny v ČR a SR
- Analýzy ekosystémových služeb
- Propojení přístupu s koncepcí EKS
- Tvorba metodiky pro návrh adaptačních opatření pro jednotlivé kategorie zranitelnosti krajiny
Projekty spolufinancované Evropským strukturálním a investičním fondem a státním rozpočtem ČR realizované na Univerzitě Palackého v Olomouci - Programovací období 2021-2027
MSCA Fellowships na Univerzitě Palackého v Olomouci II.
Registrační číslo projektu: CZ.02.01.01/00/22_010/0006945
Cílem projektu je rozvoj internacionalizace a kvality výzkumného prostředí na Univerzitě Palackého v Olomouci, včetně profesního růstu výzkumných pracovníků, a to prostřednictvím podpory projektů individuálních mobilit Marie Skłodowska-Curie Actions, které v hodnocení programů Horizont 2020 a Horizont Evropa dosáhly hodnocení alespoň 70 % celkového počtu bodů, ale z důvodu nedostatku finančních prostředků nemohly být podpořeny.
V rámci projektu budou realizovány celkem 4 příjezdové a 3 výjezdové mobility. Jedna mobilita získala Seal of Excelence, ostatní projekty splnily podmínku minimálního bodového hodnocení.
Podpora doktorských studijních programů na Univerzitě Palackého v Olomouci
Registrační číslo projektu: CZ.02.01.01/00/22_012/0006440
Abstrakt V rámci projektu dojde k rozvíjení vybavení Univerzity Palackého v Olomouci tak, aby byla maximálně efektivně zajišťována infrastrukturní podpora doktorských studijních programů, a to jak prostřednictvím pořizování nového vybavení, tak díky rekonstrukcím vybraných prostor. Cílem je další podpora kvalitního studia a vzdělávání v rámci UP. Aktivity projektu vycházejí z požadavků stanovených v Strategickém záměru vzdělávací a tvůrčí činnosti Univerzity Palackého v Olomouci na období 2021+.
Cílem projektu je dále rozvíjet vybavení univerzity tak, aby byla maximálně efektivně zajišťována infrastrukturní podpora doktorských studijních programů, a to jak prostřednictvím pořizování nového vybavení, tak prostřednictvím rekonstrukce vybraných prostor. V rámci jednotlivých fakult bude nahrazeno stávající zastaralé, opotřebované, případně nekompatibilní vybavení studijních prostor či – v návaznosti na neustálou inovaci – bude pořízeno vybavení zcela nové. Vybraná pracoviště univerzity projdou rekonstrukcí, budou zařízena kvalitním vybavením studijních prostor, přístrojovou infrastrukturou, pokročilou IT/AV technikou, výukovými pomůckami a informačními zdroji, které budou odpovídat aktuálním nárokům na vzdělání, díky čemuž přispějí k rozvoji odborných i praktických kompetencí studentů doktorského studia na UP. Hlavní cíle projektu nastavené v návaznosti na Strategický záměr vzdělávací a tvůrčí činnosti Univerzity Palackého v Olomouci na období 2021+ jsou:
- podpoření zavádění moderních metod formy výuky: vybudování infrastruktury pro hybridní a online formy výuky, přizpůsobení prostor výuky požadavkům jednotlivých oborů,
- podpora procesu implementace a rozvoje nových technologií, prohloubení teoretických i praktických znalostí studentů a prohloubení a rozšíření portfolia informačních zdrojů,
- podpoření internacionalizace studijních programů.
Projekt má potenciál zvýšit kvalitu výsledků v DSP a rovněž zvýšit transdisciplinaritu doktorských bádání.
Celkový rozpočet projektu je 188 420 511 Kč.
MSCA Fellowships na Univerzitě Palackého v Olomouci III.
Registrační číslo projektu: CZ.02.01.01/00/22_010/0008685
Období realizace: 1. 9. 2024 - 31. 12. 2027
Cílem projektu je rozvoj internacionalizace a kvality výzkumného prostředí na Univerzitě Palackého v Olomouci, včetně profesního růstu výzkumných pracovníků, a to prostřednictvím podpory projektů individuálních mobilit Marie Skłodowska-Curie Actions, které v hodnocení programu Horizont Evropa dosáhly hodnocení alespoň 70 % celkového počtu bodů, ale z důvodu nedostatku finančních prostředků nemohly být podpořeny.
V rámci projektu bude realizováno celkem 10 příjezdových a 4 výjezdové mobility. V rámci příjezdových mobilit budou realizovány 3 plecementy. 2 mobility získaly Seal of Excelence, ostatní projekty splnily podmínku minimálního bodového hodnocení, tedy dosáhly v hodnocení min. 70 % bodů.
Podpora a zvyšování kvality pregraduální přípravy pedagogů na Univerzitě Palackého v Olomouci
Registrační číslo projektu: CZ.02.02.XX/00/23_019/0008422
Projekt je zaměřen na zlepšování přípravy budoucích učitelů, což se promítne do kvality výuky a zlepšení výsledků vzdělávání dětí a žáků. Prostředkem k těmto cílům budou: implementace kompetenčních rámců do pregraduální přípravy, posílení role provázejícího učitele prostřednictvím specifických kurzů, skupinové zahraniční a hospitační stáže, realizace párové výuky, workshopů a odborných setkání. Je také nutno věnovat se rozšiřování kompetencí studentů a VŠ pedagogů v aktuálních tématech.
Primárním cílem projektu je zlepšit a posílit přípravu budoucích učitelů před jejich vstupem do pedagogické profese, což se sekundárně promítne do zvýšení kvality výuky a zlepšení výsledků vzdělávání dětí a žáků v mateřských, základních a středních školách.
Tento cíl je možné naplňovat pomocí dílčích cílů, kterými jsou:
- Podpořit práci s národním kompetenčním rámcem absolventa učitelství v rámci pregraduální přípravy budoucích učitelů a zpracovat/kooperovat na tvorbě oborově specifických kompetenčních rámců a to napříč všemi fakultami (KA2)
- Připravit materiály pro akreditaci nových souvislých pětiletých studijních programů učitelství pro střední školy. (KA2)
- Inovovat a pilotně ověřit vzdělávací programy pro provázející učitele. Tyto programy, vzdělávací moduly budou zaměřeny jak na vstupní vzdělávání, tak na průběžné zdokonalování dovedností a kompetencí. Důraz bude kladen na všechny klíčové oblasti kompetencí, kterými by měl provázející učitel disponovat. (KA3)
- Zrealizovat krátkodobé skupinové zahraniční stáže studentů, VŠ pedagogů a učitelů podílejících se na přípravě studentů – budoucích učitelů za účelem rozvoje jejich kompetencí a implementace zahraničních zkušeností jednak v přípravě budoucích učitelů, ale také v oblasti vlastní pedagogické praxe na školách. (KA4)
- Podpora internacionalizace prostřednictvím práce zahraničního odborníka na UP (spolupráce s provádějícími učiteli, podpora aplikace výzkumu, sdílení zahraničních zkušeností (KA5)
- Rozvoj spolupráce pracovišť zabývajících se vzděláváním budoucích učitelů formou hospitačních stáží, podporou párové výuky a realizací workshopů a odborných setkání. Prostřednictvím hospitačních stáží na fakultách připravujících učitele, resp. v MŠ/ZŠ/SŠ vytvořit funkční síť pro vzájemnou spolupráci a sdílení. (KA6)
- Rozšířit kompetence studentů a VŠ pedagogů ve vybraných aktuálních tématech vzdělávání. (KA7)
- Vytvořit koncepci a zpracovat studii proveditelnosti klinické (laboratorní) školy. (KA9)
Celkový rozpočet projektu je 56 789 860,14 Kč.
Projekty spolufinancované Evropským strukturálním a investičním fondem a státním rozpočtem ČR realizované na Univerzitě Palackého v Olomouci – Programovací období 2014–2020
Toxikologie - infrastruktura
Registrační číslo projektu: CZ.02.1.01/0.0/0.0/16_017/0002310
Cílem projektu je vytvořit infrastrukturu a zázemí pro nově připravovaný výzkumně zaměřený doktorský studijní program Toxikologie, spolu s praktickým seznámením studentů s moderními metodami a technikami používanými ve "vědách o živé přírodě", zejména ve farmakologickém, biologickém a biochemickém výzkumu. Infrastruktura bude využívána na spolupracujících pracovištích Univerzity Palackého v Olomouci a Univerzity Hradec Králové v rámci "Doctoral school".
Projekt zahrnuje:
- pořízení přístrojů k výzkumně orientované práci studentů,
- pořízení odborné literatury v elektronické i písemné formě zaměřené na různé aspekty oboru Toxikologie. Součástí souboru literatury se předpokládá např. přístup k databázím toxikologicky důležitých lékových interakcí či k databázím analytických metod apod.
- laboratorní vybavení - v rámci infrastruktury bude doplněno laboratorní vybavení, nároky na dovybavení laboratoří nebudou zásadní, jedná se o rozšíření kapacity např. mrazících boxů pro uskladnění vzorků za nízké teploty či zařízení k inkubaci vzorků, výpočetní technika pro práci studentů apod.
Naplnění uvedených dílčích cílů bude sloužit k dosažení společného cíle obou projektů (projekt Toxikologie v rámci "Rozvoje výzkumně zaměřených studijních programů" a projektu Toxikologie - Infrastruktura v rámci "Výzkumné infrastruktury pro vzdělávací účely - budování či modernizace" tedy k přípravě vysoce kvalifikovaných odborníků, kteří dosud museli získávat nejvyšší kvalifikace v oboru Toxikologie studiem v jiných, příbuzných oborech.
Zkvalitnění studijního prostředí
Registrační číslo projektu: CZ.02.2.67/0.0/0.0/18_057/0013296
Cílem projektu byl rozvoj vybavení univerzity, aby byla maximálně efektivně zajišťována infrastrukturní podpora pro všechny hlavní činnosti univerzity, mezi něž se na první místo řadí kvalitní výuka studentů bakalářského a magisterského stupně. V návaznosti na komplementární ESF projekt došlo k optimalizaci výukového prostředí s pozitivním dopadem na kvalitní a inkluzivní vzdělávání na UP. V rámci jednotlivých fakult a dalších univerzitních pracovišť bylo:
- modernizováno vybavení studijních prostor
- dobudovány bezbariérové přístupy v budovách FF, PF, PDF a FTK.
Zkvalitnění vzdělávací infrastruktury UP přispělo k:
- budování a rozvíjení inkluzivního prostředí na UP, které umožní kvalitní vysokoškolské vzdělávání všem studentům bez rozdílu
- poskytování vzdělání v souladu s nejnovějšími výukovými trendy na základě možnosti využití moderních výukových metod a dostupného kvalitního studijního prostředí
- rozvoji a modernizaci učeben a laboratoří včetně prostor pro praktickou výuku
- zajištění vynikajících studijních podmínek a dostupných informačních zdrojů
- celkovému zkvalitnění vzdělávací činnosti a možnosti aplikace nových metod výuky
- realizaci výuky s větší provázaností s praxí a tím i lepší připravenosti absolventů na potřeby pracovního trhu
- zvýšení uplatnitelnosti absolventů univerzity na trhu práce.
PIGŽU - Podpora informační gramotnosti žáků a učitelů
Registrační číslo projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/18_067/0012274
Projekt se zaměřuje na podporu vzniku digitálních učebních pomůcek cílených na rozvoj a podporu informatického myšlení v prostředí základní školy, a to na 1. i 2. stupni ZŠ vč. žáků se SVP. Projekt je zacílen především na přípravu pomůcek podporujících výuku prostřednictvím robotických edukačních nástrojů, systémů rozšířené reality a mobilních dotykových zařízení. Součástí projektových výstupů budou také metodiky pro zařazení jednotlivých technologií do výuky a domácí přípravy.
Cílem projektu je pomoci část problémů vyřešit:
- Vytvořit a poskytnout školám/pedagogům pomůcky a metodiky, které jim umožní zefektivnit a celkově zlepšit úroveň digitálních kompetencí - zejména informatického myšlení - u žáků a učitelů 1. a 2. stupně ZŠ.
- Motivovat pedagogy pro efektivní využívání IT ve výuce a zároveň odstranit jejich strach z využívání těchto IT nástrojů. Cílit zejména na pedagogy, kteří nejsou přímo informatiky - např. na učitele 1. stupně ZŠ, učitele humanitních předmětů apod.
Hlavním zaměřením projektu je proto především posílit informační (a digitální) gramotnost žáků a učitelů základních škol, a to prostřednictvím tvorby sad digitálních učebních pomůcek využitelných v rámci běžné výuky na úrovni ZŠ, ale také v rámci domácí přípravy či v rámci neformálního vzdělávání. Výstupy projektu tvoří nejenom jednotlivé sady digitálních učebních materiálů (včetně prototypů - např. v případě 3D příslušenství), ale také metodiky a tutoriály, které popisují způsoby využití pomůcky na 1. či 2. stupni ZŠ. V rámci projektu vzniknou pomůcky zaměřené na řešení problémových situací (problem solving), na vyprávění příběhu (storytelling), na demonstraci jevů, na hru a umění apod. V rámci jednotlivých pomůcek aktivně využíváme technologie bee-boot, blue-bot (robotické včelky), ozobot, MergeVR, MicroBit a WeDo2.
Zkvalitnění schémat Doktorské studentské grantové soutěže a jejich pilotní implementace
Registrační číslo: CZ.02.2.69/0.0/19_073/0016713
Název programu: OP VVV
Projekt se zabývá úpravou a pilotní implementací opatření směřujících ke zvýšení kvality schémat studentské grantové soutěže (DSGS). Nové nastavení pravidel a kvalitnější proces hodnocení jednotlivých grantů přispěje ke zvýšení konkurenceschopnosti a kvality projektů mladých výzkumných týmů. Přínosem bude aktivnější účast studentů ve vědecké činnosti, prohlubování spolupráce mezi vědeckými týmy a zatraktivnění doktorského programu skrze mezinárodní spolupráci vědeckých týmů zahraničních studentů.
Podpora mezinárodní mobility výzkumných pracovníků - MSCA-IF na Univerzitě Palackého v Olomouci II.
Registrační číslo projektu: CZ.02.2.69/0.0/0.0/19_074/0016220
Anotace - Projekt je zaměřen na podporu mobility výzkumných pracovníků, kteří v roce 2018 podali kladně hodnocený projekt do výzvy Horizont 2020, Marie Sklodowska-Curie Actions - Individual Fellowships - Europan Fellowships (H2020_MSCA-IF_2018). Za Univerzitu Palackého v Olomouci se jedná o dva výzkumníky, kteří se zapojí do aktivity 1 Podpora "no money" projektů MSCA - příjezdy do ČR.
Cíl projektu - podpořit výzkumné pracovníky v jejich profesním růstu prostřednictvím absolvovaných mobilit. Uskutečněním mobility dojde k nabytí zkušeností a zároveň k transferu znalostí a zkušeností mezi výzkumníkem, hostitelskou a domovskou institucí. Tento typ projektu přispěje k navázání nových možností spolupráce a budování nových vztahů se zahraničními pracovišti.
Rovné příležitosti ve vzdělávání v Olomouckém kraji
Registrační číslo projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_078/0017424
Předmětem projektu je další zkvalitňování řízení škol a zvýšení kvality vzdělávání na území Olomouckého kraje (OK) prostřednictvím realizace zastřešujících aktivit, jež jsou komplementární s aktivitami škol. Vychází z Krajského akčního plánu rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje na období 2019-2021.
Cílem projektu je naplnění vybraných priorit z Krajského akčního plánu rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje na období 2019-2021 (KAP 2019 - 2021), a to konkrétně:
- podpora rozvoje přenositelných dovedností, které umožňují flexibilitu a nadnou adaptaci na měnící se socioekonomické a environmentální podmínky,
- snižování nerovností ve vzdělávání,
- zvýšení kvality vzdělávání a zlepšování pedagogických dovedností pedagogických pracovníků (PP),
- rozvoj spolupráce SŠ/VOŠ/ZŠ,
- podpora pedagogů v aplikaci pohybových aktivit pro žáky se SVP,
- aktivnější zapojení žáků/studentů se SVP do společného vzdělávání, zejména do výuky tělesné výchovy a do dalších školních, mimoškolních a volnočasových aktivit,
- formování postojů žáků/studentů bez SVP a spoluvytváření pozitivního třídního klimatu pro společné vzdělávání,
- realizace komplexních preventivních, intervenčních a kompenzačních opatření jako prevence předčasných odchodů ze vzdělávání,
- snížení počtu předčasných odchodů ze vzdělávání v důsledku poskytování kariérového poradenství odborně proškolenými kariérovými poradci,
- podpora kariérového poradenství směrem k odbornému vzdělávání.
Tohoto cíle bude dosaženo prostřednictvím pokračování v činnosti a v dalším rozvoji Regionálního centra aplikovaných pohybových aktivit a vybudování dvou nových prvků struktury metodické podpory pedagogů (Krajská centra). Tento cíl je také v souladu s dokumentem Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR na období 2019-2023.
Modernizace a upgrade VVI Nanomateriály a nanotechnologie pro ochranu životního prostředí a udržitelnou budoucnost
Registrační číslo projektu: CZ.02.1.01/0.0/0.0/18_046/0015586
Projekt přímo navazuje na program stávající výzkumné infrastruktury NanoEnviCz a doplňuje ji v oblasti kriticky chybějícího přístrojového vybavení a expertíz. Pořízení nových přístrojů posílí výzkumný potenciál infrastruktury a povede k úspěšnému splnění vědeckých cílů zaměřených na syntézu, komplexní charakterizaci, optimální nastavení funkčních vlastností a objasnění možných aplikací nanomateriálů v rámci ochrany životního prostředí a při stanovení jejich potenciální nebezpečnosti.
Hlavním cílem projektu je, v souladu s výzvou, zvýšení mezinárodní kvality výzkumu a jeho výsledků. Toho bude dosaženo prostřednictvím rozšíření a modernizace stávající infrastruktury o nově získané experimentální vybavení a s tím bezprostředně související rozšíření nabízených služeb.
OA ITI - ARTECA: Pokročilé fyzikálně-chemické metody ve výzkumu a ochraně kulturního a uměleckého dědictví
Registrační číslo projektu: CZ.02.1.01/0.0/0.0/17_048/0007378
Projekt vychází ze společenských potřeb, sleduje celoevropský trend zkvalitnění péče o životní prostředí, jehož je kulturní a umělecké dědictví součástí.
Hlavním cílem projektu je komplexní charakterizace historických barevných povrchů s využitím obvyklých analytických metod, které budou dále rozvíjeny, především pomocí nově vyvíjené metody multimodálního zobrazování založeného na kombinaci pokročilých fyzikálně-chemických metod.
V rámci projektu dojde k vytvoření excelentní multidisciplinární pracovní skupinu Arteca, budující kvalitní propojení přírodovědného a humanitního umělecko historického bádání, která se v rámci předaplikačního vyýzkumu zaměří na inovativní péči o kulturní a umělecké dědictví. V rámci předaplikačného výzkumu dojde propojení stávajícího excelentního vědeckého přírodovědného zázemí UP v Olomouci RCPTM, Katedry dějin umění FF UP v Olomouci (vědecké zázemí pro bádání v oblasti teorií restaurování a konzervování kulturního a uměleckého dědictví), Muzea umění Olomouc a Národního památkového ústavu (největší správce movitého uměleckého a kulturního dědictví v rámci ČR).
Sinofonní příhraničí - Interakce na okraji
Registrační číslo projektu: CZ.02.1.01/0.0/0.0/16_019/0000791
Projekt zkoumá způsob interakce sinofonního světa se světem turko-persofonním, mongolofonním, slavofonním, tibetofonním a austronéskofonním.
Hlavním cílem projektu je vytvoření mezinárodního výzkumného týmu, který se bude prostřednictvím interdisciplinárního a nadregionálního dialogu zabývat konceptem sinofonního světa. Výzkumný tým zahrnuje odborníky různých oborů (např. historie, lingvistiky, kulturních studií, literatury, sociální antropologie a politologie), kteří se zaměřují na výzkum různých států a regionů ležících mimo Čínskou lidovou republiku (např. Taiwan, Vietnam, Japonsko, Rusko, Kazachstán, Tadžikistán, Afghánistán, Mongolsko a Austrálie) i uvnitř ČLR (např. Xinjiang, Tibet a Vnitřní Mongolsko). Všichni pracují na individuálních projektech, jež se zabývají tím, jak je sinofonní svět chápán v různých případech a kontextech. Jednotlivé projekty představují samostatné akademické bádání, ale zároveň komunikují i s projekty ostatními. Díky tomuto procesu dialogu mezi vědeckými disciplínami a pracovními skupinami vypracujeme společný teoretický a koncepční rámec, který výzkumníkům poskytne vhled do složitosti sinofonního světa.
Infrastrukturní zajištění výuky v rámci CJV a bakalářského studijního programu Migrační studia
Registrační číslo projektu: CZ.02.2.67/0.0/0.0/16_016/0002481
Cílem projektu je modernizovat výukové prostory pro jazykovou výuku na FF UP realizovanou Centrem jazykového vzdělávání a pro výuku v novém bakalářském studijním programu Migrační studia. Centrum jazykového vzdělávání sídlí v nevyhovujících prostorách, jejichž dispozice a stav neumožňuje kvalitní realizaci výuky. Migrační studia, coby nový program, předpokládá ustavení prostorového zázemí. V projektu je předpokládána úprava prostor, které jsou nyní používány provizorně. Modernizace výukových prostor přispěje k uzpůsobení výuky nejnovějším oborovým trendům, potřebám trhu práce a výraznému ovlivnění konkurenceschopnosti studentů spolu s jejich připraveností uplatnit se.
Projekt navazuje na aktivity komplementárního projektu Univerzita Palackého jako komplexní vzdělávací instituce.
Infrastruktura pro program Asijská studia: podpora mladých talentů
Registrační číslo projektu: CZ.02.1.01/0.0/0.0/16_017/0002420
Infrastrukturní projekt navazuje na nový výzkumně zaměřený DSP Asijská studia. Pro rozvoj oboru bude vybudován absentující uzavřený technologický ekosystém laboratorního a technologického vybavení, který se bude skládat ze speciálních technologických zařízení a specializovaného software pro výzkum artefaktů, antropologii a etnologii. Cílem projektu je vybudovat zázemí pro doktorandy a vyučující nového interdisciplinárního DSP ve formě společných pracoven, laboratoře a seminární pracovny ve společném propojeném prostoru. Prostorové a technické zázemí umožní výuku ve studijním programu na mezinárodní úrovni. Doktorandi z různých metodologických škol budou společně komunikovat, interagovat a spolupracovat na výzkumných projektech, což je přes stále rozšířenější používání elektronické komunikace jednoznačně přínosné pro vědecký růst.
Nový doktorský obor Religionistika na UP - výzkumné a technické zajištění
Registrační číslo projektu: CZ.02.1.01/0.0/0.0/16_017/0002421
Projekt řeší absenci kognitivního přístupu a kognitivního výzkumu náboženství na FF UP v Olomouci. Je zaměřen na přípravu a založení kognitivní laboratoře (CO-LAB) a pořízení výzkumného a technického zázemí pro doktorské studium religionistiky. Ve výzkumné kognitivní laboratoři bude probíhat experimentální část výzkumných aktivit studentů DSP a jejich školitelů. Cílem je zkoumat, jak lidská mysl vytváří a předává (náboženské) ideje a jakých kognitivních schopností a duševních mechanizmů k tomu využívá. Bude zkoumáno vizuální vnímání a mozkové reakce vyznavačů různých náboženských skupin, včetně spirituálních proudů a respondentů, reprezentujících nenáboženské světonázorové pozice. Prosazována bude silná interdisciplinární spolupráce směrem k přírodovědným a lékařským oborům. Laboratoř bude současně vybavena mobilním zařízením, které bude možné využívat v terénu. Příprava laboratoře zahrnuje i stavební úpravy prostor.
Rozvoj výzkumné a vzdělávací infrastruktury pro DSP Migrační studia
Registrační číslo projektu: CZ.02.1.01/0.0/0.0/16_017/0002631
Projekt je zaměřen na rozvoj a zajištění kvalitního infrastrukturního zázemí pro výuku v modernizovaném doktorském studijním programu Migrační studia. Hlavní část aktivit spočívá ve stavebních úpravách výukových prostor, které jsou nyní používány provizorně, jejich vybavení nábytkem, technikou a softwarem pro realizaci výuky spojené s výzkumem. Uvedené aktivity přispějí k možnosti reagovat na aktuální trendy v oblasti studia a výzkumu migrace a navážou tak na současné potřeby praxe. Projekt navazuje na aktivity komplementárního projektu Studijní program Migrační studia.
Rozvoj výzkumné a vzdělávací infrastruktury pro DSP Sociologie: Výuka pro výzkum, výzkum pro výuku
Registrační číslo projektu: CZ.02.1.01/0.0/0.0/16_017/0002630
Projekt je zaměřen na rozvoj a zajištění kvalitního infrastrukturního zázemí pro výuku v modernizovaném doktorském studijním programu Sociologie. Hlavní část aktivit spočívá ve stavebních úpravách výukových prostor, které jsou nyní používány provizorně, jejich vybavení nábytkem, technikou a softwarem pro realizaci výuky spojené s výzkumem. Modernizované prostory mají tvořit ucelený blok, který plně pokryje potřeby studijního programu a přispěje k možnosti reagovat na aktuální trendy v sociálních vědách, stejně jako na současné potřeby praxe. Studenti se již během své profesní přípravy seznámí s několika systémy pro práci se sociologickými daty, softwary pro kvalitativní analýzu dat, analýzy sociálních sítí apod. Projekt navazuje na aktivity komplementárního projektu DSP Sociologie: Výuka pro výzkum, výzkum pro výuku.
Technologie pro umění LAB
Registrační číslo projektu: CZ.02.1.01/0.0/0.0/16_017/0002307
V rámci projektu budou dovybaveny laboratoře UP v Olomouci, ve kterých bude probíhat výuka spojená s výzkumem v DSP Technologie pro umění. Cílem je rozšířit stávající laboratoře a stávající přístrojové vybavení a sestavit kompletní škálu badatelských metod, aplikovatelných na kulturní a umělecké dědictví. Vznikne tak prostor pro spolupráci nově profilovaných studentů dějin umění, do jejichž vzdělávání budou zařazeny disciplíny z oborů přírodních věd, restaurování a konzervování. Multidisciplinární vzdělání historiků umění bude kompletní, využitelné na mezinárodním vědecko výzkumném trhu práce a aplikovatelné rovněž pro vstup tohoto potenciálu do státní, veřejné i podnikatelské sféry, zaměřené na ochranu kulturního a uměleckého dědictví. Očekáváno je všeobecné zlepšení vědecké komunikace mezi uměnovědnými obory a obory památkové péče, restaurováním a konzervováním, které s těmito technologiemi již pracují.
Rozvoj výzkumné a vzdělávací infrastruktury pro psychologii práce a organizace
Registrační číslo projektu: CZ.02.1.01/0.0/0.0/16_017/0002425
Projekt zajišťuje moderní infrastrukturu, přístrojové, laboratorní a podpůrné vybavení k realizaci nového Ph.D. programu, řešícího výzvy psychologie v ekonomické praxi. Rozvoj infrastruktury je zaměřený na podporu vzdělávání s mezinárodním dopadem, stejně jako na zapojení studentů do multidisciplinárních a mezinárodních týmů, řešících problematiku lidského faktoru v pracovním prostředí. Cílem je vybudovat výzkumnou infrastrukturu v podobě výzkumného centra, které umožní atraktivní výuku ve výzkumně orientovaném programu, realizaci náročných individuálních i týmových doktorských výzkumných projektů, zvýšení kompetencí absolventů pro navazující praxi při vývoji či aplikaci netechnických inovací v ekonomické praxi. Projekt má návaznost na projekt „Vznik WOP“ ve výzvě Rozvoj výzkumně zaměřených studijních programů.
Modernizace budov FTK UP v Olomouci - Neředín
Registrační číslo projektu: CZ.02.2.67/0.0/0.0/16_016/0002473
Fakulta tělesné kultury UP v Olomouci plánuje uskutečnit v rámci projektu ESF pro VŠ kompletní reakreditaci studijních programů dle implementace současné novely VŠ zákona a akreditaci nových studijních programů nebo specializací v rámci studijního programu Tělesná výchova a sport a Specializace ve zdravotnictví. Pro zajištění kvalitní výuky je nezbytné zabezpečit i moderní výukové prostory odpovídající současným trendům ve výuce vysokoškolských studentů v rámci komplementárního ERDF projektu.
Hlavním cílem projektu je zkvalitnění vzdělávací infrastruktury FTK UP a její modernizace za účelem zajištění vysoké kvality výuky - vytvoření moderní výukové infrastruktury pro studenty i učitele FTK UP odpovídající 21. století.
Dílčími cíli jsou:
- Provést celkovou rekonstrukci a úpravu prostor auly v budově NA 401.
- Provést změnu dispozice velké posluchárny v budově NC 518 a provést nezbytné opravy a úpravy celé infrastruktury posluchárny.
- Provést nezbytné opravy a úpravy celé infrastruktury v 15 seminárních učebnách.
- Provést obnovu audiovizuálního vybavení v učebnách, přednáškových místnostech a posluchárnách.
- Vybavit prostory nábytkem.
Rozvoj studijního prostředí na Univerzitě Palackého
Registrační číslo projektu: CZ.02.2.67/0.0/0.0/17_044/0008523
V rámci projektu dojde k modernizaci a doplnění vybavení v prostorech sloužících ke vzdělávání studentů bakalářských a magisterských programů Univerzity Palackého (UP) včetně zajištění informačních zdrojů určených pro výuku studentů. Aktivity projektu vycházejí z požadavků stanovených v Dlouhodobém záměru Univerzity Palackého na období 2016-2020 a navazují na realizované ESF projekty v rámci OP VVV a OP VK. Cílem je další podpora kvalitního studia a vzdělávání v rámci UP.
Cílem projektu je dále rozvíjet vybavení univerzity, aby byla maximálně efektivně zajišťována infrastrukturní podpora pro všechny hlavní činnosti univerzity, mezi něž se na první místo řadí kvalitní výuka studentů bakalářského a magisterského stupně.
Spolu s ESF projekty, které jsou/byly již na Univerzitě Palackého realizovány v rámci SC1, SC2, SC 4 IP 1 v PO 2 OP VVV nebo OP VK očekáváme další optimalizaci výukového prostředí spojenou s prohloubením a znásobením pozitivního dopadu těchto projektů na kvalitu studijního prostředí UP a tím i výuky studentů pregraduálního studia.
V rámci jednotlivých fakult a dalších univerzitních pracovišť jako jsou knihovní zařízení UP bude nahrazeno stávající zastaralé, opotřebované či nekompatibilní vybavení studijních prostor či v návaznosti na neustálou inovaci bude pořízeno vybavení zcela nově. Daná pracoviště univerzity budou vybavena kvalitním vybavením studijních prostor, přístrojovou infrastrukturou, pokročilou IT/AV technikou, výukovými pomůckami či informačními zdroji, které budou odpovídat aktuálním nárokům na vzdělání a přispějí k rozvoji odborných i praktických kompetencí studentů pregraduálního studia na UP.
Zkvalitnění vzdělávací infrastruktury Univerzity Palackého přispěje k:
- poskytování vzdělání v souladu s nejnovějšími výukovými trendy na základě možnosti využití moderních výukových metod a dostupného kvalitního studijního prostředí
- rozvoji a modernizaci učeben a laboratoří včetně prostor pro praktickou výuku
- zajištění vynikajících studijních podmínek a dostupných informačních zdrojů
- celkovému zkvalitnění vzdělávací činnosti a možnosti aplikace nových metod výuky
- realizaci výuky s větší provázaností s praxí a tím lepší připravenosti absolventů na potřeby pracovního trhu
- zvýšení uplatnitelnosti absolventů univerzity na trhu práce
- posílení výsledků realizovaných projektů v rámci SC 1, 2 a 4 v PO 2 OP VVV či obdobně zaměřených projektů financovaných v minulém programovém období z OPVK.
Rozvoj kapacit pro VaV na Univerzitě Palackého v Olomouci
Registrační číslo projektu:CZ.02.2.67/0.0/0.0/17_044/0008523
V rámci projektu dojde k modernizaci a doplnění vybavení v prostorech sloužících ke vzdělávání studentů bakalářských a magisterských programů Univerzity Palackého (UP) včetně zajištění informačních zdrojů určených pro výuku studentů. Aktivity projektu vycházejí z požadavků stanovených v Dlouhodobém záměru Univerzity Palackého na období 2016-2020 a navazují na realizované ESF projekty v rámci OP VVV a OP VK. Cílem je další podpora kvalitního studia a vzdělávání v rámci UP.
Cílem projektu je dále rozvíjet vybavení univerzity, aby byla maximálně efektivně zajišťována infrastrukturní podpora pro všechny hlavní činnosti univerzity, mezi něž se na první místo řadí kvalitní výuka studentů bakalářského a magisterského stupně.
Spolu s ESF projekty, které jsou/byly již na Univerzitě Palackého realizovány v rámci SC1, SC2, SC 4 IP 1 v PO 2 OP VVV nebo OP VK očekáváme další optimalizaci výukového prostředí spojenou s prohloubením a znásobením pozitivního dopadu těchto projektů na kvalitu studijního prostředí UP a tím i výuky studentů pregraduálního studia.
V rámci jednotlivých fakult a dalších univerzitních pracovišť jako jsou knihovní zařízení UP bude nahrazeno stávající zastaralé, opotřebované či nekompatibilní vybavení studijních prostor či v návaznosti na neustálou inovaci bude pořízeno vybavení zcela nově. Daná pracoviště univerzity budou vybavena kvalitním vybavením studijních prostor, přístrojovou infrastrukturou, pokročilou IT/AV technikou, výukovými pomůckami či informačními zdroji, které budou odpovídat aktuálním nárokům na vzdělání a přispějí k rozvoji odborných i praktických kompetencí studentů pregraduálního studia na UP.
Zkvalitnění vzdělávací infrastruktury Univerzity Palackého přispěje k:
- poskytování vzdělání v souladu s nejnovějšími výukovými trendy na základě možnosti využití moderních výukových metod a dostupného kvalitního studijního prostředí
- rozvoji a modernizaci učeben a laboratoří včetně prostor pro praktickou výuku
- zajištění vynikajících studijních podmínek a dostupných informačních zdrojů
- celkovému zkvalitnění vzdělávací činnosti a možnosti aplikace nových metod výuky
- realizaci výuky s větší provázaností s praxí a tím lepší připravenosti absolventů na potřeby pracovního trhu
- zvýšení uplatnitelnosti absolventů univerzity na trhu práce
- posílení výsledků realizovaných projektů v rámci SC 1, 2 a 4 v PO 2 OP VVV či obdobně zaměřených projektů financovaných v minulém programovém období z OPVK
Modernizace a dobudování přízemní části objektu č. 47 PřF UP, Olomouc - Holice
Registrační číslo projektu: CZ.02.2.67/0.0/0.0/16_016/0002295
Projekt řeší problémy spojené s nedostatečnými kapacitními, prostorovými, materiálními a infrastrukturními možnostmi pro zajištění plánované výuky v oblastech biologie a ekologie, chemie (biochemie) a fyziky (biofyzika) modernizací a dobudováním stávající výukové infrastruktury v objektu 47 v kampusu PřF UP Olomouc-Holice, ve které probíhá současná výuka v daných oblastech.
Stávající infrastrukturní vybavení nedosahuje úrovně soudobého světového univerzitního standardu, kdy chybí především prostory pro projektově orientovanou výuku, pro výuku odborných předmětů v cizím jazyce a praktickou výuku, a dále poloformální a neformální prostory pro operativní pracovní skupiny studentů, pro samostatnou práci jednotlivých studentů, pro krátkodobá setkávání studentů (i vyučujících) v rámci co-workingu a pro případné individuální studium nad rámec rozvrhových akcí. Vedle výše popsaných nedostatků stávající prostory svým funkčním uspořádáním, úrovní vybavení ani estetickým řešením nevytvářejí motivující prostředí pro uchazeče o studium ani pro stávající studenty a nepřispívají tak k efektivnosti výukových procesů a k dosažení výsledků reflektujících potřeby trhu práce. Dispoziční řešení ani vybavení neodpovídá požadavkům na moderní trendy vzdělávání podporující multidisciplinaritu, projektově orientované myšlení a další schopnosti a dovednosti vyžadované trhem práce.
Modernizací a dostavbou dojde v podstatné míře k uplatnění nového typologického konceptu výukového vysokoškolského prostředí, který pracuje se strukturováním užitného prostoru pro jednotlivé výukové metody a reflektuje potřeby a variabilitu studijních skupin, vytváří optimální prostředí pro implementaci moderních výukových metod, zvyšuje kapacitu pro potřeby vzdělávání v nových a reakreditovaných programech a programech zavádějících moderní výukové metody.
Cílem projektu je infrastrukturní zajištění výuky biologických, biochemických a fyzikálních programů (Bc a Mgr.), orientovaných na praxi a na potřeby trhu práce. Bude spočívat v modernizaci a dobudování přízemní části budovy č. 47 v areálu PřF UP Olomouc Holice tak, aby byly získány výukové prostory umožňující výuku moderními metodami (výuka projektová a v cizích jazycích) v nových, reakreditovaných a stávajících programech, tak, aby profil absolventů plně odpovídal potřebám trhu práce.
Konkrétním cílem projektu je infrastrukturní zajištění výuky programů bakalářského a magisterského studia v oblastech vzdělávání biologie a ekologie, chemie a fyzika, a to v programech, u nichž výuka probíhá v kampusu PřF UP v Olomouci Holici a s důrazem na moderní formy výuky, potřeby trhu práce, posílení praktické výuky, zajištění kapacit pro výuku nových a reakreditovaných programů, získávání jazykových kompetencí a podporu heterogenního a otevřeného výukového prostředí.
- Cíle bude dosaženo: modernizací stávajících učeben a auly v severním a západním křídle, spočívající v nezbytných stavebních úpravách, vyvolaných úpravách vnitřních instalací a technického zařízení budovy a v novém vybavení výukovými přístroji, nábytkem a AV technikou;
- adaptací a přístavbou jižního a východního křídla, rozšiřující plochy pro výuku a plochy pro umístění odpovídajícího hygienického zázemí vč. zázemí pro imobilní osoby a vybavení nábytkem a AV technikou;
- technickou úpravou oblasti výtahu, zpřístupňující objekt osobám se specifickými potřebami z úrovně terénu.
Vzniknou tak komplexní výukové prostory zahrnující kapacitní aulu, učebny, mikroskopovou učebnu, seminární open space místnosti a nezbytné zázemí, které zajistí zvýšení kvality výuky v předmětných oblastech vzdělávání, zlepšení přístupu znevýhodněných skupin a zvýšení otevřenosti fakulty v kampusu Olomouc Holice.