Aktualizováno o nové video: Nemusíš – Můžeš! Videa k sociálnímu bezpečí

Friday 12 April 2024, 13:00 – Text: Oddělení řízení lidských zdrojů

Sociální bezpečí je téma rezonující již třetím rokem českým vysokoškolským prostředím. Spolu s dalšími vysokými školami se Univerzita Palackého v Olomouci snažila o uchopení tohoto původně nizozemského konceptu, a hlavně o jeho zavedení do praxe. V sociálně bezpečném prostředí je chování a jednání všech přítomných vedeno principy kolegiality, integrity, rovnosti, respektu, otevřenosti a pozornosti k ostatním, jakákoliv forma nežádoucího chování, zastrašování, agrese, šikany nebo diskriminace je považována za nepřijatelnou.

„Budování bezpečného prostředí a posilování sociálního bezpečí jako nedílného prvku univerzitní kultury je prioritou všech součástí univerzity. V současné době se snažíme jednotlivé aktivity a opatření podporovat, propojovat nebo přímo iniciovat,“ doplňuje vedoucí oddělení řízení lidských zdrojů Markéta Šupplerová. Pro vytvoření sociálně bezpečné UP proběhly vzdělávací workshopy, realizovala se dotazníková šetření, proškolily se kontaktní osoby pro řešení šikany na pracovišti a chystají se další aktivity. Veškeré informace k sociálnímu bezpečí na UP najdete na webu Férová univerzita.

V rámci společného projektu českých vysokých škol vznikla série videí Nemusíš - můžeš, která ukazuje příklady nežádoucího chování. Za pomoci odborníků a odbornic pak má každý krátký šot vysvětlení, proč zobrazované chování není akceptovatelné nejenom na univerzitní půdě, ale ani v běžném životě. První video nese název Něco za něco. Druhý díl se jmenuje Mě se to netýká a zaměřuje se na roli aktivního přihlížejícího. Třetí díl nazvaný Byla to jen fotka se zabývá sdílením citlivých informací.
 

1. díl: Něco za něco

Jen si to představte. Dostanete nabídku, kterou cítíte, že chcete z různý
ch důvodů odmítnout. Ale zároveň cítíte silné obavy z toho, co by takové odmítnutí mohlo přinést. Jste si totiž vědomi, že nabízející má zdánlivě trumfy v kapse: vyšší postavení, renomé a není zvyklý/á být odmítnut/a. Nahraná situace z videa Něco za něco” demonstruje mocenské postavení a vliv na jedné straně a obavy z následků odmítnutí na straně druhé. V reálném životě se každý z nás do podobné situace může dostat kdykoli, ač okolnosti mohou být pokaždé jiné. Jak se zachovat a na co si dát pozor?

Odkaz na video zde: NĚCO ZA NĚCO (Nemusíš - Můžeš!) (youtube.com)

2. díl: Mě se to netýká

V práci nebo klidně na ulici se můžete dostat do situace, která vám nepřijde v pořádku. Přítomnost pasivního svědka, známého také jako "bystander", má klíčový význam. Proč bychom měli ve vypjaté situaci zasáhnout? Proč by to nemohl udělat někdo jiný? Bohužel, jestliže nezareagujeme my, je pravděpodobné, že se nikdo jiný neozve... A právě my jsme ti, kdo mohou v dané situaci zasáhnout a někomu pomoci.

Odkaz na video zde: SE TO NETÝKÁ (youtube.com)

3. díl: Byla to jen fotka

Důvěra je důležitá, zejména ve vzájemných vztazích. Jenže důvěry lze také snadno zneužít a důvěřivý člověk se může rychle dostat do problémů. Jakmile s někým sdílíme citlivé informace nebo třeba intimní fotografie, dáváme mu nad sebou velkou moc.

Odkaz na video zde: BYLA TO JEN FOTKA (youtube.com)

4. díl: Ne znamená ne

I prosté "NE" je celá věta. Odmítnutí znamená jasné vymezení hranic bez ohledu na to, čeho se bezprostředně týká.

Odkaz na trailer dalšího videa: Trailer NE ZNAMENÁ NE (youtube.com)

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)