Víme, jak řešit neetické jednání a jak mu předcházet? Odpovědi přinesla dvojice průzkumů

Monday 18 March 2024, 11:10 – Text: (red)

Na UP vznikla rozsáhlá poradenská síť, tři fakulty mají svou ombudsmanskou dvojici, na čtvrté právě probíhají volby ochránce práv. Jaké je povědomí studujících o možnostech pomoci v případě neetického jednání? Právě míra informovanosti o možnostech pomoci a péče o oběti neetického jednání byla hlavním cílem dotazníkového šetření, vytvořeného v rámci Centrálního rozvojového projektu Prevence neetického jednání na akademické půdě a podpora kompetencí v péči o oběti.

Na dotazník, šířený prostřednictvím UPlikace, odpovědělo 996 studujících. Ukázalo se, že s neetickým jednáním se setkalo 19,8 % respondentů/respondentek a pomoc vyhledalo 14,8 % z nich. Dále vyplynulo, že 31,8 % zapojených by v budoucnu vědělo, na koho se obrátit s prosbou o pomoc. Nejčastěji by to byli vedoucí kateder (53,4 %), poté ombudsmani/ombudsmanky (46,2 %) a následně také garantky/garanti oboru (26,5 %).

Souběžně probíhalo dotazníkové šetření cílené na zaměstnankyně a zaměstnance, kteří jsou v rámci svého zaměstnání v kontaktu s lidmi. Cílem bylo zjistit, zda mají povědomí o dostupné pomoci a zda jsou schopni správně nasměrovat někoho, kdo se na ně obrátí s případem neetického jednání. Podle výsledků se 42 % respondentek/respondentů domnívá, že by věděli, na koho mají odkázat. Nejčastěji by odkazovali na přímé nadřízené (61,4 %), ombudsmany a ombudsmanky (40,9 %) a fakultní psychologické poradny (31,8 %).

Pro Oddělení řízení lidských zdrojů UP, které obě šetření realizovalo, znamenají výsledky zejména nutnost zaměřit se na proškolování vedoucích pracovníků v oblasti sociálního bezpečí a zlepšení informovanosti o již existujících možnostech pomoci a podpory na jednotlivých součástech. Začátkem roku byl Centrem podpory studentů se specifickými potřebami představen komplexní webový rozcestník poradenských služeb pro studující i pracující na UP.

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)