Na UP vznikla rozsáhlá poradenská síť, tři fakulty mají svou ombudsmanskou dvojici, na čtvrté právě probíhají volby ochránce práv. Jaké je povědomí studujících o možnostech pomoci v případě neetického jednání? Právě míra informovanosti o možnostech pomoci a péče o oběti neetického jednání byla hlavním cílem dotazníkového šetření, vytvořeného v rámci Centrálního rozvojového projektu Prevence neetického jednání na akademické půdě a podpora kompetencí v péči o oběti.
Na dotazník, šířený prostřednictvím UPlikace, odpovědělo 996 studujících. Ukázalo se, že s neetickým jednáním se setkalo 19,8 % respondentů/respondentek a pomoc vyhledalo 14,8 % z nich. Dále vyplynulo, že 31,8 % zapojených by v budoucnu vědělo, na koho se obrátit s prosbou o pomoc. Nejčastěji by to byli vedoucí kateder (53,4 %), poté ombudsmani/ombudsmanky (46,2 %) a následně také garantky/garanti oboru (26,5 %).
Souběžně probíhalo dotazníkové šetření cílené na zaměstnankyně a zaměstnance, kteří jsou v rámci svého zaměstnání v kontaktu s lidmi. Cílem bylo zjistit, zda mají povědomí o dostupné pomoci a zda jsou schopni správně nasměrovat někoho, kdo se na ně obrátí s případem neetického jednání. Podle výsledků se 42 % respondentek/respondentů domnívá, že by věděli, na koho mají odkázat. Nejčastěji by odkazovali na přímé nadřízené (61,4 %), ombudsmany a ombudsmanky (40,9 %) a fakultní psychologické poradny (31,8 %).
Pro Oddělení řízení lidských zdrojů UP, které obě šetření realizovalo, znamenají výsledky zejména nutnost zaměřit se na proškolování vedoucích pracovníků v oblasti sociálního bezpečí a zlepšení informovanosti o již existujících možnostech pomoci a podpory na jednotlivých součástech. Začátkem roku byl Centrem podpory studentů se specifickými potřebami představen komplexní webový rozcestník poradenských služeb pro studující i pracující na UP.