Představení knih Terény performance a Aktuální tanečněvědný diskurz
Centrum pro výzkum performativity při Katedře divadelních a filmových studií FF UP a Nakladatelství AMU bude pořádat představení knih Terény performance (2021), ed. Alice Koubová a Eliška Kubartová a Aktuální tanečněvědný diskurz: Obraty v současném tanci (2022) autorek Jitky Pavlišové, Albíny Feofilaktové a Barbory Liška.
Program:
15.30-15.45 Performance "Procházka Terény performance" (Kača Olivová, Danica Pišteková, Eliška Kubartová)
15.45-16.15 Představení knih
16.15-16.45 Diskuze (moderuje Martin Bernátek)
Terény performance (Praha: NAMU, 2021)
Editorky: Alice Koubová, Eliška Kubartová
Performance a performativita jako koncept, metoda, téma a otázka v českých humanitních a společenských vědách a umělecké tvorbě. Čím je stále aktuální zkoumání jednání v jeho konkrétní tělesnosti? Jakými trajektoriemi procházejí terénem performance divadelníci, tanečnice, političtí vědci, architektky, filosofové, historičky, performeři, socioložky, novináři, dramaturgyně, teatrologové, teoretičky rituálu? Společná publikace tvůrkyň a tvůrců z akademické i umělecké oblasti, včetně prostoru na pomezí obou, otevírá prostor pro jejich setkání i specifika. A to skrze netradiční materiální i textové formy jako např. akademický fanzin, facebooková diskuze, gamebook, či liturgií vonící záložka.
Kniha získala Čestné uznání rektora Univerzity Palackého v Olomouci a byla také nominována na Ceny Divadelních novin za publikační počin v oblasti divadla za rok 2022.
Aktuální tanečněvědný diskurz: Obraty v současném tanci (Olomouc: VUP, 2022)
Autorky: Jitka Pavlišová, Albína Feofilaktová, Barbora Liška
Teoreticko-analytická publikace se zaměřuje na oblast divadelního tance a jeho proměny v několika posledních desetiletích. Formou jednotlivých studií cílí zejména na fenomén tzv. obratů (konkrétně instalativní, ekologický, postlidský a archivní), které vývoj tance v uplynulých letech výrazně spoludefinují. Výzkum se opírá o stěžejní zahraniční teoretické koncepty, jež však byly v českém akademickém diskurzu v souvislosti s významem tance dosud zcela absentující. Tím zároveň autorky usilují o jejich reflexi a etablování rovněž v tuzemském prostředí.