prof. PaedDr. Jiří LUSKA, CSc.
Telefon:
585635257, 585635251
WWW:
Pracoviště:
Katedra hudební výchovy
Org. jednotka:
Pedagogická fakulta
Adresa:
Univerzitní 3, 5
Místnost:
2.24
Pracovní zařazení:
profesor
Odborné aktivity:
Hudební pedagog a muzikolog se zaměřením na hudební psychologii, pedagogiku a problematiku teorie a dějin nonartificiální hudby
Funkce a členství v akademických a dalších orgánech UP i mimo ni:
- Proděkan (1. 2. 1994 – 31. 1. 2000)
- Člen VR fakulty (1. 3. 1994 – 31. 1. 2000)
- Člen oborové rady (1. 9. 1996 – )
- Člen oborové rady (1. 9. 1997 – )
- Prorektor (1. 2. 2000 – 31. 1. 2003)
- Člen VR UP (1. 2. 2000 – 31. 1. 2007)
- Proděkan (1. 2. 2003 – 31. 1. 2006)
- Vedoucí katedry/ústavu/kliniky (1. 7. 2005 – 31. 7. 2023)
- Člen VR fakulty (1. 9. 2008 – 30. 6. 2017)
- Člen oborové rady (1. 1. 2024 – )
Vědecká společnost
- Česká hudební společnost Praha (člen, 1985–)
Mezinárodní organizace
- International Society for Eighteen-Century Studies (člen, 1991–)
ČLÁNEK
Luska J., Dohnalová L.
Diagnostika hudebních kompetencí v online prostředí internetového portálu.
Teoretické reflexe hudební výchovy.
2021.
Luska J., Dohnalová L., Fürst T., Fürstová J.
A Music Therapy Experiment Based on Musical Stimuli with Artificially Implemented Physiological Complexity in Patients with Dementia.
Journal of Exceptional People.
2020.
Luska J.
Hudební pedagogika v Olomouci po roce 1945.
Harmonie.
2020.
Luska J.
Seminář Metodologické problémy hudební pedagogiky (1968): k historii československé hudební pedagogiky.
Hudební výchova.
2020.
Karafiátová M., Luska J.
Intratonální hierarchizace melodického hudebního materiálu v ontogenezi: aplikace metody zkušebního tónu.
Musicologica Olomucensia.
2018.
Karafiátová M., Luska J.
Intratonální hierarchizace melodického hudebního materiálu v ontogenezi: aplikace metody zkušebního tónu.
Musicologica Olomucensia.
2018.
Luska J.
Kognitivní aspekty současného hudebně psychologického a pedagogického výzkumu.
Acta Humanica.
2007.
Luska J.
Poznámky k historii a současnosti srovnávací hudební pedagogiky.
Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Facultas Paedagogica, Musica.
2006.
Luska J.
Vybrané metodologické otázky srovnávací hudební pedagogiky.
Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Facultas Paedagogica, Musica.
2006.
DISERTAČNÍ PRÁCE
Krejčí F.
NOTOVÝ ZÁPIS A ANALÝZA VYBRANÝCH SKLADEB PROGRESIVNÍHO ROCKU A ARTROCKU.
In Luska J. (Eds.)
2013.
PŘÍSPĚVEK VE SBORNÍKU
Vrána P.
Instrumentální adaptace vybraných písní z cyklu Moravská lidová poezie v písních Leoše Janáčka pro zpěv a smyčcové kvarteto.
In Kozel D., Steinmetz K., Luska J., Nedělka M. (Eds.)
Janáčkiana 2020. Sborník z 35. ročníku mezinárodní online muzikologické konference.
2021.
Luska J.
K metodologickým problémům hudební pedagogiky a jejich genezi.
In Steinmetz K., Mazurek J. (Eds.)
Hudební kultura ostravského a olomouckého regionu.
2014.
Všetičková G.
Classroom Composing in Music Education with Regard to Minimal Music.
In Luska J. (Eds.)
Interdisciplinary research on the musical culture. Anthology of PhD thesis competition.
2012.
Všetičková G.
Minimalismus a kreativní procesy v hudební výchově.
In Luska J. (Eds.)
Sborník příspěvků z doktorandské konference K současným otázkám interdisciplinárního výzkumu hudební kultury.
2012.
Luska J.
Multimediální studijní materiál k diagnostice hudebně psychologických kompetencí.
In . (Eds.)
Aktuální otázky současné hudebně výchovné teorie a praxe V.
2010.
Luska J.
Funkce hudby v kontextu hudební pedagogiky.
Mezinárodní webový sborník hudební výchovy.
2009.
Luska J.
K otázce cítění mezitonálních harmonických vztahů.
Inovace v hudební pedagogice a výchově k poctě Lea Kestenberga (1882-1962).
2008.
Luska J.
Kognitivní aspekty současného hudebně psychologického a pedagogického výzkumu.
Sborník z konference Kontexty edukačných vied v dimenziách informačnej spoločnosti.
2007.
Luska J.
Studijní program Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání jako příslib diverzifikace profilace učitelů hudební výchovy.
Musica viva in schola XX.
2007.
Luska J.
Hudební kultura baroka na Moravě ve vzdělávacím projektu Magisthere.
Janáčkiána 2006.
2006.
Luska J.
Appreciation of consonance and dissonance chords in ontogenetics.
Sborník hudebně psychologických studií I.
2006.
Luska J.
Development of Harmonic Ability Lines in Ontogenetics.
Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Facultas Philosophica, Musicologica.
2006.
Luska J.
Nápěvné rekonstrukce kramářských písní.
Sborník přednášek a tezí pilotního kurzu Animátor kulturního dědictví.
2005.
Luska J.
Rekatolizační tendence v kramářských duchovních písních 18. století vydaných na Moravě.
Sborník přednášek a tezí pilotního kurzu Animátor kulturního dědictví.
2005.
Luska J.
Imaginární tóny ve vnímání harmonického pohybu.
Živá hudba, 13. sborník Ústavu teorie hudby HAMU. Praha.
2004.
Luska J.
K vývoji tonálně harmonického cítění a sluchu pro harmonickou homofonii a polyfonii v ontogenezi - komparace dvou složek sluchu pro harmonii.
Psychologické aspekty hudební výchovy(ontogeneze, diagnostike, muzikoterapie).
2001.
Luska J.
K otázce testových úloh ve vztahu k jednotlivým složkám sluchu pro harmonii.
Hudební Věda A Výchova 8 - sborník mezinárodní konference.
2000.
Luska J.
Princip harmonické inverze a jeho empirické ověřování u studujících středních pedagogických škol.
Tradice a perspektivy výchovy a vzdělávání - Česko - polské pedagogické studie 4 - sborník mezin. konference.
2000.
KNIHA - CELEK
Kružíková L., Luska J., Šiřická J., Polanský L., Moško V., Kružík V., Dostál K.
Proměny hudební pedagogiky ve výzkumu a aplikacích.
In Planý P., steinmetz k. (Eds.)
2022.
Kružíková L., Kantor J., Černá M., Drlíčková S., Kabelková K., Koucun J., Novotná H., Ouředníčková Z., Šiřická J., Vilímek Z., Žižková J.
Hudba v inkluzivním vzdělávání.
In Kružíková L., Luska J., Novotná D. (Eds.)
2020.
Kružíková L., Zouharová D., Drlíčková S., Novotná D., Vacková D., Svoboda P., Kružík V., Kulichová R.
Hudební didaktika pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním vzdělávání.
In Kružíková L., Luska J., Bendová JE. (Eds.)
2020.
Luska J.
Mental processing of Western music harmony: Some developmental and cognitive aspects.
2017.
Luska J.
The Perception and Cognition of Harmonic Patterns in Music.
2012.
Luska J.
Vývoj sluchu pro harmonii v ontogenezi.
Vývoj sluchu pro harmonii v ontogenezi.
2006.
Luska J.
Vývoj sluchu pro harmonii v ontogenezi.
Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Facultas Paedagogica, Musica.
2006.
PŘEDNÁŠKA NEBO POSTER
Kružíková L., Luska J.
Proměny hudební pedagogiky ve výzkumu a aplikacích.
2023.
KONFERENCE, WORKSHOP - USPOŘÁDÁNÍ
Luska J.
Diagnostika hudebních kompetencí studentů víceletého gymnázia v prostředí internetového portálu Netmustesting.
2022.
Luska J.
Hudební teorie a pedagogika-výzkum a aplikace.
2022.
Luska J.
Netmustesting workshop pracovního týmu s EAG II.
2021.
Luska J.
Netmustesting_workshop řešitelského týmu s EAG.
2021.
Luska J.
Netmustesting_workshop.
2020.
Luska J.
Focal dystonia in professional musicians.
2014.
Luska J.
Methodology and insight into the US Music Education.
2014.
Luska J.
Stephen Hatfield - Contemporary music and music education.
2014.
Luska J.
Teaching Music in Higher Education: Tradition and Innovation in the American University.
2014.
Luska J.
Working with the advanced level choir.
2014.
Luska J.
Aktuální otázky aplikované hudební psychologie.
2013.
Luska J.
Improvisation and structured improvisation, sound instalations and education projects, amateurism, DIY and conceptual strictness.
2012.
Luska J.
Improvizace jako součást intermediálních aktivit v procesu sebepoznání a vztahové komunikace.
2012.
LUSKA J.
Mozek a hudba: přínos funkčních zobrazovacích metod.
2011.
Luska J.
Fyziologická akustika lidského hlasu.
2010.
Luska J.
Tvůrčí interpretace ve virtuálním prostoru.
2010.
SBORNÍK - CELEK
Luska J.
Interdisciplinární výzkum hudební kultury I.
2012.
KONFERENCE, WORKSHOP - PASIVNÍ ÚČAST
Ostatní odborná publikace (RIV)
Luska J., Vohralík T.
Manuál pro uživatele aplikace Netmustesting.
2021.
OPONENTSKÝ POSUDEK
Luska J.
Československý jazz rock v období tzv. normalizace.
Oponentský posudek.
2019.
Luska J.
Hudba v inkluzivním vzdělávání.
Oponentský posudek.
2019.
Luska J.
Hudební didaktika pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzívním vzdělávání.
Oponentský posudek.
2019.
Luska J.
Investigating Melodic Annotation Disagreements in String Quartets.
Oponentský posudek.
2019.
Luska J.
Milan Báchorek (*1939) skladatel, pedagog, popularizátor a organizátor ostravské hudební kultury.
Oponentský posudek.
2019.
Luska J.
Muzikofiletické techniky v inkluzivní výchově.
Oponentský posudek.
2019.
Luska J.
Socializace umění v odstupu jednoho století.
Oponentský posudek.
2019.
Luska J.
Modální systémy v dílech skladatelů moderny, Nové hudby a postmoderních stylových pluralit.
Oponentaký posudek.
2015.
Luska J.
Hudební představy, hudební představivost a mentální reprezentace hudby.
Oponentský posudek.
2014.
Luska J.
Hudobno-pedagogické a hudobno-psychologické súvislosti muzikoterapie.
Oponentský posudek habilitační práce.
2012.
Luska J.
Psychodynamické aspekty muzikoterapie.
Oponentský posudek monografie.
2012.
LUSKA J.
Hudební preference adolescentů a možnosti jejich ovlivnění.
2011.
LUSKA J.
Progresivní rocková hudba a její žánrový fanoušek.
Katedra hudební výchovy.
2011.
Luska J.
Rafajová Andrea: Proces semiózy v hudební struktuře.
Posudek na disertační práci.
2009.
OSTATNÍ
Luska J.
Interaktivní diagnostická baterie zaměřená na kognitivní stránku apercepce harmonického hudebního materiálu.
2021.
Luska J., Krejčí F.
Internetový portál pro umístění interaktivní diagnostické baterie.
2021.
PROJEKT
Luska J., Krejčí F.
Aplikace IT jako faktor individualizace a interaktivity v diagnostických přístupech hudební enkulturace.
TAČR.
2021.
Luska J.
TAČR ÉTA. Aplikace IT jako faktor individualizace a interaktivity v diagnostických přístupech hudební enkulturace.
Technologická agentura České republiky.
2019.
Lu Y., Luska J.
Investigation of the Implementation of Music Education and Music Therapy for Children with Special Needs in Selected Regions of the Czech Republic and China.
Univerzita Palackého v Olomouci.
2014.
Berešová Z., Luska J.
Zvýšení a upevnění senzomotorických a afektivních schopností v percepci klasické hudby u žáků 6. a 7. ročníků základních škol v Česku a na Slovensku.
Univerzita Palackého v Olomouci.
2014.
VEDENÍ PRÁCE
Luska J.
K formativním funkcím hudební publicistiky v období Československé republiky (1918-1938).
Doktorská disertační práce.
2012.
Luska J.
Podíl konvencionálních a kognitivních faktorů ve vývoji hudebnosti.
Podíl konvencionálních a kognitivních faktorů ve vývoji hudebnosti.
2009.
Aktuálně vyučované předměty