Personální záležitosti
Personální oddělení fakult a samostatných organizačních jednotek zajišťuje komplexní personální agendu, zejména sjednávání a uzavírání, změny a skončení pracovních poměrů a dohod, organizaci výběrových řízení, kontrolu a evidence zdravotního pojištění, výpočet nároků na dovolenou a evidence docházky a oblast důchodů.
Seznam personálních referentek podle součástí UP
CMTF | Simona Daňková | 585 637 031 | simona.dankova@upol.cz |
LF | Jana Dvořáková Mgr. Magdaléna Svozilová | 585 632 033 585 632 032 | jana.dvorakova@upol.cz magdalena.svozilova@upol.cz |
FF | Ing. Iva Ulmanová Staša Čásková Mgr. Pavla Černá | 585 633 029 585 633 028 585 633 032 | iva.ulmanova@upol.cz stasa.caskova@upol.cz pavla.cerna@upol.cz |
PřF | Mgr. Dagmar Petrželová Veronika Caletková Mgr. Veronika Vašková | 585 634 003 585 634 033 585 634 032 | dagmar.petrzelova@upol.cz veronika.caletkova@upol.cz veronika.vaskova@upol.cz |
Mgr. Kateřina Lindnerová Kateřina Burgetová | 585 635 032 585 635 037 | katerina.lindnerova@upol.cz katerina.burgetova@upol.cz | |
FTK | Mgr. Ladislava Meluchová | 585 636 032 | ladislava.meluchova@upol.cz |
PF | Šárka Jordanová Šárka Jelínková | 585 637 531 585 637 515 | sarka.jordanova@upol.cz sarka.jelinkova@upol.cz |
FZV | Ing. Věra Živělová Bc. Zuzana Pavlíková | 585 632 858 585 632 853 585 632 836 | vera.zivelova@upol.cz zuzana.pavlikova@upol.cz |
CATRIN | Ing. Ivana Saitzová | 585 634 777 | ivana.saitzova@upol.cz |
RUP | Jana Veselá Bc. Jana Podstatzká | 585 631 032 585 631 170 | jana.vesela@upol.cz jana.podstatzka@upol.cz |
SKM | Jana Trundová | 585 638 014 | jana.trundova@upol.cz |
Mzdy
Vaše mzdové zařazení jste měli možnost projít s personalistkou a podepsat již při nástupu do zaměstnání. Veškeré informace k vaší mzdě a jejímu vyplácení najdete na Portálu UP, v sekci Můj profil nebo Výplatní pásky. Mzda se vyplácí pouze převodem na váš účet, v případě změn (např. změna účtu) se obraťte na mzdové oddělení vašeho organizačního úseku. Termíny výplaty (tedy harmonogram mezd na celý kalendářní rok) najdete taktéž pod výše zmíněnými odkazy. Výplatní pásky jsou na UP k dispozici pouze v elektronické podobě, heslo k výplatním lístkům obdržíte na mzdové účtárně příslušné součásti UP.
Pravidla pro odměňování, tj. pro zařazování do mzdových tříd a stupňů, pro přiznání a určení výše všech druhů příplatků, najdete ve Vnitřním mzdovém předpisu UP, jehož aktuální verze je zveřejněna na úřední desce univerzitního webu. Dotazy k možné změně, dalšímu postupu v rámci mzdových tříd a stupňů můžete směřovat na vedoucího své organizační jednotky nebo přímo na mzdové oddělení.
Dovolená
Pracovní týden má 40 hodin. Rozložení pracovní doby v písemné podobě je součástí dokumentů, které po nástupu podepisujete na personálním oddělení. Na konci každého měsíce pak v souladu s tímto rozvržením vyplňujete list Evidence docházky a předáváte jej k podpisu vedoucímu svého pracoviště. Formulář je k dispozici po přihlášení na Portálu UP – dlaždice ELF (Elektronické formuláře). Pokud charakter vaší práce nebo osobní důvody vyžadují jinou úpravu pracovní doby, požádejte zaměstnavatele písemně o změnu prostřednictvím vašeho vedoucího pracoviště.
Akademičtí pracovníci mají dle zákoníku práce nárok na osm týdnů dovolené, neakademičtí dle Kolektivní smlouvy UP šest týdnů dovolené. Kromě této zákonem dané doby může rektor nebo děkan příslušné fakulty udělit rektorské či děkanské volno. Podmínky čerpání volna jsou stanoveny rozhodnutím rektora/děkana. Pravidla čerpání dovolené na UP jsou uvedené v Metodickém pokynu kvestora (B3-14/11-MPK) nebo vám je poskytne personální oddělení, případně váš uvádějící kolega.
Zdravotní péče a pracovní neschopnost
V případě, že Vás lékař uzná dočasně práce neschopným, 1. až 14. kalendářní den máte nárok na náhradu mzdy od zaměstnavatele do výše cca 60 procent průměrného hodinového výdělku, 15. a každý další kalendářní den Vám bude vyplácena tzv. nemocenská dávka od státu. Při vzniku pracovní neschopnosti vám váš lékař vystaví tzv. elektronickou neschopenku.
Elektronická neschopenka
Od 1. 1. 2020 se zavádí tzv. elektronická neschopenka. Co se mění z pohledu zaměstnance? Pokud onemocníte a váš ošetřující lékař vás uzná dočasně práce neschopným, od 1. 1. 2020 vám vydá pouze průkaz dočasně práce neschopného pojištěnce. Již nedostanete třídílnou pracovní neschopenku.
Od lékaře poté můžete odejít přímo domů, protože není třeba neschopenku nikomu předávat, posílat či jinak doručovat zaměstnavateli. Je ovšem nutné neprodleně nahlásit zaměstnavateli, že jste onemocněli a byli jste uznáni dočasně práce neschopnými, a to telefonicky, sms zprávou, popř. emailem. Kontaktujete svého přímého nadřízeného.
Jako doposud zůstává vaší povinností dodržovat režim stanovený lékařem a umožnit kontrolu jeho dodržování v prvních 14 dnech nemoci i zaměstnavateli, kterému z tohoto důvodu v uvedených dvou týdnech nahlašujete případnou změnu místa pobytu a čas vycházek.
Průkaz práce neschopného, který vám lékař vytiskne a předá, je vaším dokladem. Máte v něm zaznamenán termín příští návštěvy lékaře, čas povolených vycházek, záznam o nástupu/propuštění z lůžkové péče, záznam o předání do péče apod. Předkládáte ho také případné kontrole z OSSZ.
Po zavedení eNeschopenky již nemusíte sami žádat o náhradu mzdy ani o nemocenské, podklady pro výplatu jak náhrady mzdy, tak nemocenského jsou elektronická hlášení lékaře o vzniku dočasné pracovní neschopnosti a o jejím trvání. Peníze obdržíte stejným způsobem, jako vám zaměstnavatel vyplácí mzdu. V případě, že dostáváte mzdu v hotovosti, prostřednictvím držitele poštovní licence na adresu do zahraničí nebo do zahraničí na účet jiného peněžního ústavu než banky, postupujete dle následujícího bodu. Přitom platí, že nemocenské vyplácí OSSZ do 30 dnů od doručení vyplněných podkladů pro výplatu dávky.
Budete-li chtít nemocenské poslat na jiný účet nebo jiným způsobem, než je vám výplata běžně zasílána, musíte tuto skutečnost sdělit OSSZ. Nejjednodušší je použít k tomu tiskopis „Žádost o změnu způsobu výplaty při dočasné pracovní neschopnosti“, který lze odeslat elektronicky z ePortálu ČSSZ (i ve verzi ke stažení a ručnímu vyplnění) nebo písemně poštou na OSSZ Olomouc. Tiskopis bude k dispozici po 1. 1. 2020.
Veškeré podklady a údaje k výpočtu nemocenského obdrží OSSZ elektronicky přímo od zaměstnavatele.
Pokud vás během pracovní neschopnosti přebírá do péče jiný lékař, postačí mu předložit průkaz práce neschopného pojištěnce.
Zaměstnavateli nepředáváte žádné doklady o trvání pracovní neschopnosti ani po jejím ukončení, tyto všechny informace se dozví elektronicky z ČSSZ. Stejně jako jste povinen informovat zaměstnavatele o vzniklé pracovní neschopnosti, máte tu stejnou povinnost u jejího trvání a ukončení, tj. že kontaktujete svého nadřízeného telefonicky, sms zprávou, popř. emailem.
Mzdové oddělení dále připomíná, že zaměstnanci jsou povinni nahlásit změny zdravotní pojišťovny, ke kterým může dojít k 1. 1. 2020, na vám příslušná mzdová oddělení UP.
Formuláře a žádosti
Formuláře k pracovním smlouvám, DPP a DPČ a další najdete v oddíle Předpisy / Formuláře a žádosti.